Hoppa till innehållet

Nya rekordsiffror från Paradox – aktien stiger

Spelutvecklaren Paradox Interactive redovisar sitt bästa kvartal någonsin, sett till resultat och omsättning. Aktien stiger och vd flaggar för fler förvärv de närmaste åren.

Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.
Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.Foto: Jack Mikrut

Paradox Interactive, den största spelutvecklaren på Stockholm Nasdaq, redovisar sitt bästa kvartal någonsin, sett till resultat och omsättning.

Omsättningen steg till 289,4 miljoner kronor. Det är en uppgång med 23 procent jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet blev 162,3 miljoner kronor (142,3), med en rörelsemarginal på 56 procent.

Resultatet före skatt var 162,3 miljoner kronor (142,9). Resultatet efter skatt blev 126,3 miljoner kronor (110,6), en ökning med 14 procent mot föregående år. 

Vi ska göra fler förvärv de närmaste åren.

Aktien stiger på resultatet. Femtio minuter efter börsens öppning hade aktiekursen stigit med närmare 5 procent till 72,25 kronor. Bolaget har därmed ett börsvärde på cirka 7,3 miljarder kronor. Följ kursen här.

Direkta kostnader ökade till 65,4 miljoner kronor (59,6). Royalties uppges ha legat i nivå med jämförelseperioden, medan kostnaderna för spelutveckling har ökat till följd av satsningar och lanseringar av nya spelprojekt.

Vidare ökade periodens försäljningskostnader till 18,8 miljoner kronor (10,9). Detta till följd av ökade satsningar inom events, annonsering, sälj och marknadsföring.

Vd Fredrik Wester framhåller att Paradox strategi, med ett fokus på spel med långa livscykler, fungerar.

”Denna filosofi – där vi inte planerar för monsterhits för varje lansering, utan snarare räknar med längre försäljningsperioder där vår långa svans genererar en stor del av intäkterna – säkerställer att vi kan driva företaget på ett hållbart och långsiktigt sätt”, säger han i rapporten och fortsätter:

”Vårt andra kvartal 2017 visar på många sätt att denna strategi fungerar perfekt. Vi har släppt två prisvärda spel, Steel Division: Normandie 44 och Cities: Skylines för Xbox.”

Intäkterna under det andra kvartalet 2017 är främst hänförliga till spelen Stellaris, Cities: Skylines, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Steel Division: Normandy 44, enligt rapporten. 

Läs mer: Paradox köper spelutvecklare för kvarts miljard

I slutet av juni aviserade Paradox Interactive att man köper spelutvecklaren Triumph Studios i en affär värd upp till 242 miljoner kronor. 

”Vi ska göra fler förvärv de närmaste åren”, säger vd Fredrik Wester.

Han lyfter sedan fram tre möjliga kategorier av förvärv:

”Vi letar dels efter utvecklare som är bäst i världen på det de gör. Vi tittar även på att köpa nya varumärken. Det är ju svårt att få uppmärksamhet idag, då det släpps 10-15 spel om dagen på pc-plattformen Steam. Vi vill även köpa bolag som kan hjälpa oss in på nya plattformar som mobil och konsol. Vi är ju inte så starka på konsol, även om vi just idag släpper Cities: Skylines på Playstation 4”, säger han.

Efter börsens stängning under måndagen aviserade Paradox att bolagets finanschef Andras Vajlok har sagt upp sig och bolaget söker en efterträdare. Andras Vajlok uppmärksammades tidigare i år då han sålde aktier i det egna bolaget för drygt 28 miljoner kronor.

”Det är tråkigt att han lämnar. Men det görs i gott samförstånd och han jobbar kvar tills vi hittar en ersättare”, säger Fredrik Wester.

Läs mer: Paradox finanschef Andras Vajlok säger upp sig

Finwire / Di Digital

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera