Hoppa till innehållet

Nya siffror: Så mycket förlorar Mathem

De digitala matbutikerna växer snabbt. Men vinsterna lyser än så länge med sin frånvaro för de flesta. Mathem redovisar nu sitt sjunde förlustår i rad. 

Tomas och Karolin Kull, grundare av Mathem som på sju år vuxit från ingenting till en omsättning på nästan en miljard kronor.
Tomas och Karolin Kull, grundare av Mathem som på sju år vuxit från ingenting till en omsättning på nästan en miljard kronor.Bild: Jack Mikrut

Mathem är tillsammans med Linas Matkasse de största digitala matbutikerna på den svenska marknaden. Tillväxten har varit explosiv. 2011 omsatte Mathem 33 miljoner kronor, bolagets färska årsredovisning för 2016 visar att bolagets försäljning vuxit till 961 Mkr. 

Jämfört med året innan växte försäljningen med 35 procent vilket är i linje med tillväxten för mat på nätet generellt som enligt HUI ökade med 30 procent i fjol.

"Mathems tillväxt drivs främst av en underliggande supertrend med ändrat konsumtionsmönster", skriver bolaget i årsredovisningen. 

Läs mer: Mat på nätet spås växa med 1,6 miljarder i år

Den höga tillväxttakten har dock kostat. Mathem redovisar sitt sjunde förlustår i rad för 2016. Förlusten landar på knappt 119 miljoner kronor, en ökning från 86 miljoner kronor 2015. Totalt har Mathems tillväxtresa kostat bolaget drygt 430 Mkr i samlad förlust. Även i år räknar bolaget med att gå med förlust. 

"Resultatet under 2017 planeras vara fortsatt negativt för helåret men kontinuerligt förbättras i takt med ökad volym under 2017", skriver bolaget i årsredovisningen.

Mathem har sedan starten tagit in runt en halv miljard kronor i riskkapital för att finansiera den aggressiva tillväxten. Huvudägare är riskkapitalbolaget Verdane, den danske e-handelsinvesteraren Anders Holch Ovlsen, grundarna Tomas och Karolin Kull samt H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL). Så sent som i januari i år fyllde bolaget på kassan med 160 miljoner kronor i nytt kapital för fortsatt tillväxt.

Läs mer: Norsk tobaksmiljardär investerar i Mathem 

De digitala matbutikerna har hamnat i strålkastarljuset det senaste året då Axfood köpt Mat.se samtidigt som Linas Matkasse ryktats vara på väg till börsen. Mathems största ägare Verdane har tidigare sagt att Mathem kan komma att börsnoteras, men då först 2018. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera