Mathem är tillsammans med Linas Matkasse de största digitala matbutikerna på den svenska marknaden. Tillväxten har varit explosiv. 2011 omsatte Mathem 33 miljoner kronor, bolagets färska årsredovisning för 2016 visar att bolagets försäljning vuxit till 961 Mkr.
Jämfört med året innan växte försäljningen med 35 procent vilket är i linje med tillväxten för mat på nätet generellt som enligt HUI ökade med 30 procent i fjol.
"Mathems tillväxt drivs främst av en underliggande supertrend med ändrat konsumtionsmönster", skriver bolaget i årsredovisningen.
Läs mer: Mat på nätet spås växa med 1,6 miljarder i år
Den höga tillväxttakten har dock kostat. Mathem redovisar sitt sjunde förlustår i rad för 2016. Förlusten landar på knappt 119 miljoner kronor, en ökning från 86 miljoner kronor 2015. Totalt har Mathems tillväxtresa kostat bolaget drygt 430 Mkr i samlad förlust. Även i år räknar bolaget med att gå med förlust.
"Resultatet under 2017 planeras vara fortsatt negativt för helåret men kontinuerligt förbättras i takt med ökad volym under 2017", skriver bolaget i årsredovisningen.
Mathem har sedan starten tagit in runt en halv miljard kronor i riskkapital för att finansiera den aggressiva tillväxten. Huvudägare är riskkapitalbolaget Verdane, den danske e-handelsinvesteraren Anders Holch Ovlsen, grundarna Tomas och Karolin Kull samt H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL). Så sent som i januari i år fyllde bolaget på kassan med 160 miljoner kronor i nytt kapital för fortsatt tillväxt.
Läs mer: Norsk tobaksmiljardär investerar i Mathem
De digitala matbutikerna har hamnat i strålkastarljuset det senaste året då Axfood köpt Mat.se samtidigt som Linas Matkasse ryktats vara på väg till börsen. Mathems största ägare Verdane har tidigare sagt att Mathem kan komma att börsnoteras, men då först 2018.