Hoppa till innehållet

Nya siffror visar – Spotify har slutat växa i Sverige

Spotify passerade nyligen 30 miljoner betalande prenumeranter världen över. Men i hemlandet Sverige har tillväxten nästan helt stannat av, visar nya siffror. 

Spotifys vd och grundare Daniel Ek
Spotifys vd och grundare Daniel Ek

Nyligen bekräftade Spotify att man nått en ny milstolpe i sin snabba – men kostsamma – expansion världen över. Drygt 30 miljoner människor betalar nu för ett månadsabonnemang hos den svenskgrundade musiktjänsten.

Det är en imponerande siffra. Som en jämförelse har den närmaste konkurrenten Apple Music drygt 15 miljoner betalande kunder, enligt de senast offentliggjorda siffrorna. 

Även omsättningen växer i rask takt. Spotifys moderbolag i Luxemburg redovisade en omsättning på 18,2 miljarder kronor för helåret 2015, en ökning med 80 procent jämfört med året innan. 

Men i hemlandet Sverige har Spotifys tillväxt nästan helt stannat av. Det framkommer av dotterbolaget Spotify Sweden AB:s bokslut, där försäljningen på den svenska marknaden redovisas.

År 2015 drog Spotify Sweden AB in totalt 1,66 miljarder kronor, enligt årsredovisningen. Det är en ökning på knappt 3 procent jämfört med året innan, då intäkterna landade på 1,62 miljarder kronor. 

Som en jämförelse ökade intäkterna med ungefär 25 procent i bolaget mellan år 2013 och 2014, och nästan 50 procent mellan år 2012 och 2013.

Foto:

Betalande kunder står, liksom i resten av världen, för den övervägande majoriteten av Spotifys omsättning i Sverige. “Premiumintäkter”, det vill säga intäkter från abonnemang, stod för över 95 procent av intäkterna år 2015.

Procentuellt sett ökar dock annonsintäkterna betydligt snabbare än abonnemangsintäkterna. År 2015 drog Spotify in 31,6 Mkr på reklamförsäljning, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med året innan. 

Abonnemangsintäkterna ökade som en jämförelse med blott 2 procent.

Eftersom priset på tjänsten kan variera och nya kunder sannolikt tillkommer löpande under året, samtidigt som andra säger upp sina abonnemang, är det svårt att slå fast exakt hur många betalande kunder Spotify har i Sverige.

Dock går det att göra en rimlig uppskattning. Givet att varje kund betalar 100 kr i månaden för Spotify motsvarar Spotifys intäkter de från nära 1,4 miljoner helårsabonnemang.

Spotify-koncernen består av en mängd dotterbolag, med moderbolaget registrerat i Luxemburg. Därför är det svårt att säga exakt hur väl siffrorna i årsredovisningen från Sverige stämmer överens med bolagets verksamhet här. 

Till exempel finns bara 13 anställda knutna till bolaget Spotify Sweden AB. Nära 700 anställda finns registrerade i bolaget Spotify AB, som dock samlar intäkter från flera olika länder i sin redovisning. 

Fredrik Westin, kommunikationsansvarig på Spotify, bekräftar dock att intäkterna i Spotify Sweden AB ger en rättvisande bild av bolagets försäljning på den svenska marknaden. 

Han avböjer dock att kommentera siffrorna i mer detalj – och vill heller inte svara på frågor över telefon.  

“Som ni säkert känner till, består Spotify-gruppen som helhet av ett antal företag -  viktigt att notera är att ett enskilt företag nödvändigtvis inte ger en korrekt återspegling av hela gruppen, på ett eller annat sätt”, skriver han i ett mejl till Di Digital. 

Läs även: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera