Hoppa till innehållet

Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull

Efter Uberpops nedläggning vill nya taxiappen Heetch förmedla skjutsar mot det man kallar donationer. Men även det är olagligt, enligt Transportstyrelsen.

Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, håller inte med Transportstyrelsen om att Heetch bör betraktas som taxitrafik.
Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, håller inte med Transportstyrelsen om att Heetch bör betraktas som taxitrafik.Foto: Press

I maj lade taxiappjätten Ubers ned sin hårt kritiserade budgettjänst Uberpop. Detta sedan dussintals förare hade dömts till böter i tingsrätten för olaga taxitrafik eftersom de hade skjutsat kunder mot betalning utan taxilegitimation.

Läs även: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Det dröjde inte länge förrän en ny transportplattform nådde Stockholm.

Appen Heetch bygger på tanken att användarna samåker med bilförare sena kvällar och nätter samtidigt som föraren får hjälp att dela på kostnaden för sitt bilägande. Men istället för att betala för resan så väljer man att donera en summa pengar.

Att våra förare kör taxi är samma sak som att säga att en person som hyr ut ett rum i sin bostad driver ett hotell.

Heetchs app föreslår summan men det är helt upp till passageraren att avgöra om man vill betala mer, mindre eller ingenting alls.

”Vi vill gå tillbaka till den grundläggande filosofin bakom delningsekonomin, där människor själva ingår en överenskommelse”, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef för Heetch.

Men enligt Transportstyrelsen erbjuder även Heetch en olaglig tjänst.

Myndigheten menar att Heetch erbjuder taxitrafik eftersom den vänder sig till allmänheten mot betalning. Därför krävs det både taxitrafiktillstånd och taxiförarlegitimation.

”Det handlar om betalning eller ersättning. Även om man kan välja att betala noll kronor så är det bara aktuellt i väldigt enstaka fall, det grundläggande upplägget är att det utgår betalning”, säger Maria Åkerlund.

Transportstyrelsen flaggade i juli i fjol för att Uberpop skulle betraktas som olagligt av rättsväsendet. Två månader senare hade den första föraren dömts till böter.

Därmed riskerar Heetchs förare – i dagsläget mellan 20 och 30 stycken, enligt bolaget – att dömas i domstol.

Läs även: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Hicham Larhnimi håller med om att Uberpop bedrev taxitrafik, men att Heetch gör det håller han inte alls med om.

”Att våra förare kör taxi är samma sak som att säga att en person som hyr ut ett rum i sin bostad driver ett hotell.”

Till skillnad från Uberpop så går det bara att boka en resa med Heetch på sena kvällar och nätter när kollektivtrafiken är begränsad. Dessutom har förarna ett tak på vad man kan tjäna, 40 000 kronor per år.

”Det här är inget alternativ till vanligt arbete, det är ett komplement och ett sätt för privatpersoner att minska sin kostnad för bilägandet”, säger Hicham Larhnimi.

Taket på 40 000 kan också vara en av anledningarna till att man har haft svårt att rekrytera förare. Han har svårt att se hur deras förare ska kunna betraktas som taxichaufförer.

”Att en student som kör två kvällar i månaden ska omfattas av samma regelverk som en heltidsanställd taxichaufför är fullständigt orimligt”, säger Hicham Larhnimi.

Läs också: Här är den nya Uber-utmanaren

Men det är en osäker bransch där stora förändringar kan stå för dörren. Den 1 december redovisas utredningen om anpassning till nya förutsättningar för taxi och samåkning.

”Det är många gamla och otydliga regler i branschen. Vi har suttit med och pratat med utredarna för att ge vår syn på saken, det blir spännande att se vad de kommer fram till”, säger Hicham Larhnimi.

Läs även: Så stor är Uber-förarnas växande skattenota

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera