Hoppa till innehållet

Nyårslöften gav rusning till Lifesum

Hälsoappen Lifesum lockade cirka 800 000 nya användare under januari månad. Det är mer än dubbelt så många som i fjol. Bolaget har nu 13 miljoner användare och närmar sig vinst.

Från vänster: Marcus Gners, Tove Westlund, Martin Wählby och Henrik Torstensson.
Från vänster: Marcus Gners, Tove Westlund, Martin Wählby och Henrik Torstensson.Foto: Lifesum

Nytt år - nya nyårslöften. Som Di Digital tidigare rapporterat om är januari månad en av de bästa för hälsoapparna, bland dem den svenska snabbväxaren Lifesum.

I år fick man in 800 000 nya användare. Det innebär att cirka 13 miljoner människor nu går runt med Lifesums app i sin mobiltelefon.

”Vi är jättenöjda. 800 000 är dubbelt så många nya användare jämfört med januari i fjol. Bästa dagen var 3 januari. Då fick vi 77 000 användare på en enda dag”, säger Marcus Gners, operativ chef och medgrundare på Lifesum med drygt 40 medarbetare på kontoret i Stockholm.

Lifesum grundades 2009 av Tove Westlund och Martin Wählby och hette från början Shapeup Club. 2013 köpte den nuvarande vd:n Henrik Torstensson och Marcus Gners in sig i bolaget och i slutet av 2013 byttes namnet till Lifesum.

”Vi ville skapa en produkt som kombinerade holistiskt hälsotänkande med en teknik som alla använder dagligen. Lifesum andas med balans och livsstil, medan Shapeup Club som namn känns mer som snabb-bantning”, säger Marcus Gners.

Han och Henrik Torstensson träffades på Stardoll där Henrik tidigare var strategichef. Henrik Torstensson har även varit global försäljningschef för Spotifys premiumtjänst.

Lifesum omsatte 33 Mkr under verksamhetsåret som slutade i april 2015. Bolaget redovisade samtidigt en förlust på 13 Mkr under det året.

Enligt Marcus Gners väntas omsättningen dubbla detta verksamhetsår. Och bolaget skulle kunna bli lönsamt redan under 2016 om man ville. Intäkterna från de betalande kunderna räcker till både löner och kontorshyra och lite därtill, säger han.

Det troliga är dock att Lifesum väljer att ta in mer riskkapital och fortsätter gasa. Inte minst i USA där man gått från nästan ingenting till 1,5 miljoner användare på ett drygt år. Lifesum är just nu USA:s åttonde bäst säljande hälsoapp, enligt Marcus Gners.

”Det kan behövas mer kapital för att bli ett ”household name” i USA. Det finns 150 miljoner amerikaner som varje år vill ta tag i sin hälsa. Vi skulle gärna ha 20 procent av dem som användare”, säger han.

Några fler detaljer om nästa investeringsrunda vill han dock inte ge.

Totalt har Lifesum tagit in 40 Mkr i riskkapital, främst från den tyska mediejätten Bauer och riskkapitalbolaget Sparklabs Global. Övriga ägare är de fyra medgrundarna och personalen.

Vad är det bästa som hänt under dina knappa tre år på Lifesum?

”När vi ingick i Apples årliga keynote-presentation. Vi var en av tre hälsoappar som Apple lyfte fram när de visade upp sin health kit. Sedan blev vi lanseringspartner när Apple Watch började säljas i våras.”

Vad har varit jobbigast?

”När Apple för ett år sedan gjorde om prenumerationsreglerna. Vi var nära att bli av med en stor del av våra betalande kunder, samtidigt som vi hade stora problem med vår databas. Det var lite av en närdöden-upplevelse, men allt löste sig.” 

Hur ser du på 2016?

”Det blir ett mycket bättre år än 2015. Ambitionen är att fortsätta dubbla omsättningen och antalet nya användare varje år. Jag tycker vi har ett av norra Europas bästa startupteam. Drygt 40 medarbetare och 14 nationaliteter.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera