Innan nyår hade hälsoappen Lifesum 12 miljoner användare. Ungefär 20 000 nya användare registrerade sig i tjänsten varje dag. Under de första dagarna på det nya året ökade siffran till mellan 30 000 och 50 000 nya användare per dag.
Förklaringen till ökningen är enkel – precis som andra hälsoappar rider svenska Lifesum på vågen av nyårslöften om ett mer hälsosamt liv. Men bolaget, och andra liknande tjänster, får även draghjälp av de tunga techjättarnas satsningar på just hälsa. Både Google och Apple arbetar hårt för att få fler att använda digitala hjälpmedel för att komma i form eller gå ned i vikt.
Läs även: Borde du köpa en Apple Watch? Nja...
I USA har Lifesum klättrat från att ligga bland de 600 mest nedladdade apparna för ett år sedan, till att nu vara den femte mest nedladdade appen bland hälsoapparna, och den sjätte mest inkomstbringande tjänsten i kategorin. Och i Norge har det gått ännu bättre.
”Vi ligger 1:a bland alla appar i alla kategorier i Norge, bättre än Candy Crush, vilket vi är väldigt glada över”, säger Marcus Gners, operativ chef på Lifesum.
Lifesum omsatte 33 mkr i fjol, räknat från april 2014 till april 2015, men redovisade samtidigt en förlust på 13 mkr. Enligt Marcus Gners syns ännu inte resultatet av de samarbeten företaget har med bland andra Samsung, Google och Apple i siffrorna.
”Nu växer vi väldigt fort. Vi har tagit oss från ingenstans i USA till att bli en av de största hälsoapparna. I USA har vi vuxit med 1 400 procent på ett år”, säger han.
Lifesum tog in 44 mkr 2014 från den tyska mediejätten Bauer och riskkapitalbolaget Sparklabs Global. Enligt Marcus Gners kan det bli aktuellt att ta in mer kapital inom en snar framtid.
”Vi har ambitionen att bli världens största hälsoapp och det kostar att ta sig dit. Eftersom vi vill fortsätta växa så kan nog mer kapital behövas.”
Enligt Marcus Gners är hälsointresset inte något som bara håller i sig över årets första veckor.
”Den underliggande hälsan har blivit den moderna tidens Rolexklocka, det är status. Det handlar inte bara om att bli smal utan mer om att optimera sig själv”, säger han.