Hoppa till innehållet

Nytt miljardregn för Minecraft

Bolaget bakom succéspelet drar in mer pengar än någonsin tidigare, kan Di Digital avslöja. 

Minecraft fortsätter att gå som tåget.
Minecraft fortsätter att gå som tåget.

I september 2014 sålde Minecraftgrundaren Markus "Notch" Persson sitt bolag Mojang till Microsoft för 17 miljarder kronor.  Från starten 2009 har historien om Minecraft varit en av de mest spektakulära i svensk näringslivshistoria. Minecraft har lockat miljontals spelare och gjort alla bolagets tre grundare till miljardärer.

Nya siffror visar dessutom att succén är långt ifrån över. Efter att Minecraft köptes av Microsoft 2014 har pengarna fortsatt att forsa in. I bolagets färska årsredovisning för det brutna verksamhetsåret 2015/2016 framgår att Mojang drog in 3,8 miljarder kronor och gjorde ett resultat på 1,7 miljarder kronor. Då ska också noteras att bolagets kostnader främst utgörs av betalningar till Mojang Synergies som ägs av Microsoft via ett holländskt holdingbolag. 

Läs mer: Minecraft har nu sålt i över 100 miljoner exemplar

Faktum är att fjolåret är Minecrafts bästa intäktsår hittills – trots att det alltså är sju år sedan spelet släpptes. Spelet drog in 315 miljoner kronor i månaden i fjol, vilket kan jämföras med året innan då motsvarande siffra var 232 miljoner kronor. 

Bolaget skriver också i sin årsredovisning att man även framåt planerar att fortsätta utveckla succéspelet.

"Under året förväntas vi anställa ytterligare personer för att arbeta med spelutveckling och affärsutveckling", skriver de i årsredovisningen.

Läs mer: Sveriges lönsammaste spelbolag

De tre grundarna av bolaget Markus Persson, Jakob Porsér och Carl Manneh lämnade alla bolaget i samband med försäljningen till Microsoft. Mojang leds numera av Carl Mannehs tvillingbror Jonas Mårtensson.

Läs mer: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer


 Så mycket har Minecraft sålt för (per månad)

  • 2010/11: 34 Mkr
  • 2012: 125 Mkr
  • 2013: 170 Mkr
  • 2014/15: 232 Mkr
  • 2015/16: 315 Mkr

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera