Ehandelsbolaget Bygghemma har haft en smått otrolig utveckling de senaste åren. Bolaget omsatte för fyra år sedan runt 200 miljoner kronor och hade aggressiva tillväxtplaner.
”När vi då pratade om att vi skulle nå en miljard i omsättning så var det ganska nervöst”, säger Mikael Olander, vd för Bygghemma.
Men miljarden nåddes och när 2015 års siffror nu läggs till handlingarna är det med en omsättning på 1,9 miljarder kronor och en EBITDA-marginal på 3 procent.
”Vi hade ungefär 70 procents tillväxt ifjol och det blir ju mycket pengar på de här nivåerna”, säger Mikael Olander.
Lejonparten av tillväxten är organisk men Bygghemma har också förvärvat ett antal bolag under året, bland annat den konkursade butikskedjan Chilli.
Läs mer: Bygghemma köper konkursbolag
Bygghemma ägs sedan 2014 av familjen Ax:son Johnsons investmentbolag Nordstjernan. Det innebär att bolaget har gott om kapital om fler intressanta förvärv skulle dyka upp.
”Vi köpte Frishop i Danmark för någon vecka sedan och håller ögon och öron öppna för förvärv. Det är svårt att säga att vi ska göra ett visst antal förvärv per år för man vet inte när möjligheterna dyker upp”, säger Mikael Olander.
En av de mest uppmärksammade affärerna inom bygghandel på nätet under fjolåret var annars Byggmax köp av ehandelssajten Buildor. Det köpet gjordes till en värdering på nära 3 gånger omsättningen, trots att Buildor drevs med förlust. Men Mikael Olander ser inte att värderingarna i branschen har sprungit iväg.
”Nej, jag har dålig insikt i den affären. Men utifrån sett är det en prislapp som inte skulle vara aktuell för oss att betala”, säger Mikael Olander och tillägger:
”Vi träffar ju entreprenörer som använder den värderingen som jämförelse men det är ganska lätt att stänga ned sådana diskussioner. Det är ingen som håller fast vid den prislappen”.
Läs mer: Byggmax köper Buildor för 130 miljoner
Bygghemmas målsättning är att bli den ledande online-aktören i Norden. En marknad som de räknar med ska omsätta dryga 50 miljarder kronor inom tio år.
”Det finns gott om utrymme att växa och vi tror att det är läge att bli stora. Det här är en marknad där det är viktigt att bli ledande”.