Hoppa till innehållet

Nytt miljardrekord för Bygghemma

På fyra år har ehandlaren Bygghemma tiofaldigat sin omsättning. När de nu sätter punkt för 2015 är det med en försäljning på nästan 2 miljarder kronor.

Mikael Olander, vd för Bygghemma.
Mikael Olander, vd för Bygghemma.

Ehandelsbolaget Bygghemma har haft en smått otrolig utveckling de senaste åren. Bolaget omsatte för fyra år sedan runt 200 miljoner kronor och hade aggressiva tillväxtplaner.

”När vi då pratade om att vi skulle nå en miljard i omsättning så var det ganska nervöst”, säger Mikael Olander, vd för Bygghemma.

Men miljarden nåddes och när 2015 års siffror nu läggs till handlingarna är det med en omsättning på 1,9 miljarder kronor och en EBITDA-marginal på 3 procent.

”Vi hade ungefär 70 procents tillväxt ifjol och det blir ju mycket pengar på de här nivåerna”, säger Mikael Olander.

Lejonparten av tillväxten är organisk men Bygghemma har också förvärvat ett antal bolag under året, bland annat den konkursade butikskedjan Chilli. 

Läs mer: Bygghemma köper konkursbolag

Bygghemma ägs sedan 2014 av familjen Ax:son Johnsons investmentbolag Nordstjernan. Det innebär att bolaget har gott om kapital om fler intressanta förvärv skulle dyka upp.

 ”Vi köpte Frishop i Danmark för någon vecka sedan och håller ögon och öron öppna för förvärv. Det är svårt att säga att vi ska göra ett visst antal förvärv per år för man vet inte när möjligheterna dyker upp”, säger Mikael Olander. 

En av de mest uppmärksammade affärerna inom bygghandel på nätet under fjolåret var annars Byggmax köp av ehandelssajten Buildor. Det köpet gjordes till en värdering på nära 3 gånger omsättningen, trots att Buildor drevs med förlust. Men Mikael Olander ser inte att värderingarna i branschen har sprungit iväg.

”Nej, jag har dålig insikt i den affären. Men utifrån sett är det en prislapp som inte skulle vara aktuell för oss att betala”, säger Mikael Olander och tillägger:

”Vi träffar ju entreprenörer som använder den värderingen som jämförelse men det är ganska lätt att stänga ned sådana diskussioner. Det är ingen som håller fast vid den prislappen”.

Läs mer: Byggmax köper Buildor för 130 miljoner

Bygghemmas målsättning är att bli den ledande online-aktören i Norden. En marknad som de räknar med ska omsätta dryga 50 miljarder kronor inom tio år.

”Det finns gott om utrymme att växa och vi tror att det är läge att bli stora. Det här är en marknad där det är viktigt att bli ledande”.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera