Di Digital har tidigare uppmärksammat svenska Pichit.me, vars tjänst för crowdsourcat bildmaterial används i bland annat Microsoft Powerpoint. Tanken är att bolagets tjänst ska ersätta traditionellt clip-art material, men också fungera som en laglig källa till foton och andra bilder.
“Tjänsten är uppbyggd för att du enkelt ska kunna få tag på bra och lagligt bildmaterial till presentationer och annat. Vi jobbar även mycket med förslag och så vidare för att hjälpa användaren att hitta rätt”, säger Henrik Bergqvist, en av bolagets medgrundare.
Pichit.me har under sommaren avslutat en investeringsrunda om 30 miljoner kronor från bland andra ängelnätverken Seraph, Mecom och Almi Invest. Först att rapportera om investeringen var nyhetssajten Breakit.
Pengarna ska användas till att bekosta bolagets USA-expansion. Nyligen öppnade Pichit.me ett kontor i Seattle och medgrundaren Mathias Björkholm bor sedan ett par veckor tillbaka i landet.
Att valet föll på Seattle var inte en slump. Pichit.me har ett nära samarbete med Microsoft och det är för att komma nära den amerikanska it-jätten man väljer att etablera sig norrut på västkusten, istället för i Silicon Valley.
“Vi har jobbat med Microsoft länge och vårt jobb är att ta position tillsammans med dem. Vi kommer fortsätta jobba med de nya ekosystem som de lanserar, nu närmast Windows 10”, säger Henrik Bergqvist.
I dagsläget görs ungefär 20 000 sökningar om dagen i Pichit.me:s bilddatabas. Inom kort lanseras tjänsten som en fristående app för Windows 10, något som Henrik Bergqvist hoppas ska leda till en rejäl ström av nya användare.
“Office Store, där vi har funnits tidigare, är inte ett ekosystem där man når den stora massan an användare. Nu kommer vi att synas betydligt bredare i Microsofts portfölj”, säger Henrik Bergqvist.
Trots det nära samarbetet med Microsoft är han noga med att betona att Pichit.me är ett fristående bolag:
“Microsoft är den stora kanalen ut för oss, men vi är inte livegna. De är superviktiga för att nå ut men vi har god tillväxt på våra andra kanaler också, webben och mobilen via våra appar”, säger han.
Pichits affärsmodell bygger på abonnemangsintäkter från privatpersoner och företagsanvändare. Fortfarande har dock bolaget en bra bit kvar till lönsamhet.
“Vi ser intäkter men de är blygsamma, men det är inte heller något som vi har fokuserat på. Just nu gäller det att bättra på vår plattform och se till att vi är rätt positionerade”, fortsätter Henrik Bergqvist.