Hoppa till innehållet

Nytt skräckspel tripplar vinsten för Frictional Games

Sedan lanseringen har det psykologiska skräckspelet Soma sålts i över 250 000 exemplar. Helsingborgsbolaget Frictional Games tripplar därmed både vinst och omsättning för 2015.

Frictional Games psykologiska skräckspel har hittills sålts i över en kvarts miljon exemplar.
Frictional Games psykologiska skräckspel har hittills sålts i över en kvarts miljon exemplar.Foto: Frictional Games

Spelstudion Frictional Games i Helsingborg satsade fem års utveckling på skräckspelet Soma, som togs emot med öppna armar när det släpptes i höstas. Nu står det klart att lanseringen även gett ordentligt klirr i kassan.

År 2014 omsatte Frictional Games 12 Mkr, med en vinst på 3,8 Mkr. För 2015 redovisar den lilla spelstudion en trefaldigad omsättning på 34 Mkr och en vinst på dryga 13 Mkr. 

”Det ligger i linje för vad vi hade hoppats på. Vi försöker alltid vara väldigt pessimistiska när vi släpper ett spel och det har varit bättre än den pessimistiska bedömningen. Vi är jättenöjda”, säger medgrundaren Thomas Grip.


Thomas Grip är en av medgrundarna av Frictional Games. Foto: Privat.

Frictional Games grundades 2007 av Thomas Grip och Jens Nilsson. Studion har specialiserat sig på just skräck och fick sitt genombrott 2010 med numera kultstämplade Amnesia: The Dark Descent, som sålts i närmare två miljoner exemplar. 

Med Soma ville studion utforska en mer psykologisk skräck och de mer obehagliga effekterna av att ha ett medvetande.

”Vi visste att om vi skulle göra ett liknade spel som Amnesia så skulle vi få mycket mer konkurrens. Då funderade vi på vad man mer får rädsla ifrån och ville skapa något som gav mer filosofisk skräck”, säger Thomas Grip.

Spelet, som släpptes i september i fjol, har hittills sålts i dryga 250 000 exemplar. Men Thomas Grip förväntar sig inte att Soma kommer att komma upp i samma nivåer som Amnesia.

Vi var vana att knappt veta om vi hade pengar till nästa månad.

 Samtidigt kommer Frictional Games-fans inte heller behöva vänta i fem år på nästa spel.

”Mycket av de senaste fem åren har gått till omstrukturering i arbetet. Vi var vana att knappt veta om vi hade pengar till nästa månad. Efter Amnesia har vi pengar, men det blev svårare att fokusera på det vi borde göra. Nu har vi lärt oss av det.”

Spelbolaget med endast 14 anställda kommer nu att satsa på att ha ett par spelprojekt rullande samtidigt. 

”Det är en svårighet inom spelbranschen att när du är klar med ett projekt så har du massor av folk som inte har något att göra. Vi vill inte bara ha folk som bara sitter. Att ha flera projekt kan vi nog också släppa ett nytt spel vartannat år.” 

Att spela ett av Frictional Games spel i virtuell verklighet, VR, skulle möjlighen kunna framkalla ännu fler kalla kårar. Men Thomas Grip är osäker på om det är en bra väg att gå.

”Samtidigt som VR är häftigt är det även lurigt. Det finns för tillfället en massa grundläggande problem hur man ska göra spel för VR. Och den existensiella psykologiska skräcken som i Soma, den är inte så ytlig. Den beror inte på effekter på det viset.”

Läs även: Svenskt skräckspel säljer som smör

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera