Hoppa till innehållet

Ögonstyrning för självkörande bilar går mot börsen

Göteborgsbolaget Smart Eye utvecklar ögonstyrningsteknik för självkörande bilar. Nu siktar bolaget på att ta in 80 miljoner kronor vid sin kommande börsnotering.

Martin Krantz är vd för Smart Eye.
Martin Krantz är vd för Smart Eye.Foto: Bolaget

Efter förra årets börsnotering av Tobii är det dags för ytterligare en svenskt eyetracking-aktör att ta steget in på börsen. Det handlar om Göteborgsbolaget Smart Eye, som inom kort planerar att ta in 80 miljoner kronor vid en notering på First North.

Enligt bolagets vd Martin Krantz kommer noteringen att äga rum senast i början av nästa år. Handelsbankens fond Svenska småbolag är redan säkrad som ankarinvesterare. Även bolagets befintliga ägare, fastighetskungen Erik Selin och det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, kommer att delta vid nyemissionen.

Läs mer: Tobii växlar upp – tar in 450 miljoner

”Marknaden för vår teknik växer snabbt och för att kunna växa med den behöver vi mer kapital. Ögonstyrningsteknik i bilar är på väg att nå massmarknaden och därför vill vi satsa hårdare på både produktutveckling och marknadsaktiviteter”, säger Martin Krantz.

Ögonstyrningsteknik i bilar är på väg att nå massmarknaden.

Smart Eyes har utvecklat en teknik som med hjälp av kameror placerade på exempelvis instrumentbrädan i en bil analyserar förarens ögonrörelser.

I dag används tekniken ibland annat i bil- och flygsimulatorer, ett område som står för tre fjärdedelar av bolagets omsättning, som landade på 40 miljoner kronor 2015. En växande marknad för Smart Eyes är dock självkörande bilar.

Har föraren somnat kan bilen känna av det.

Dagens självkörande bilmodeller har ofta så kallad partiell självkörning, vilket kräver att föraren har vägen och kontrollpanelen under uppsikt. Det kan Smart Eyes teknik säkerställa. Bolagets ögonkamera registrerar om en person verkligen sitter i förarsätet, om denne är vaken och var denne fäster sin uppmärksamhet.

Läs mer: Därför kan Googles köp gynna Tobii

”Har föraren exempelvis somnat eller är ouppmärksam kan bilen känna av det och stänga av sig. Jag tror att ögonkameror i framtiden kommer att finnas i varje bil, precis som airbags och säkerhetsbälten”, säger Martin Krantz.

Smart Eye har även levererat det eyetrackingsystem som är integrerat i Mercedes självkörande konceptbil, F015, och under 2017 och 2018 kommer två ytterligare bilmodeller i lanseras utrustade med bolagets teknik.

En annan aktör på ögonstyrningsområdet är Tobii, befinner ni er i en konkurrenssituation?

”Både vi och Tobii säljer vår teknik till forskningssektorn, men där vi jobbar med exempelvis fordonssimulatorer arbetar de med marknadsundersökningar. Det finns även stora skillnader i hur vi riktar oss mot massmarknaden, där Tobii satsar på handikapphjälpmedel och spel medan vi vänder oss mot underleverantörer inom fordonsindustrin”, säger Martin Krantz.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera