Börsnoterade Seamless betaltjänst Seqr har i flera år väntat på det verkliga genombrottet. Under 2016 ökade omsättningen från 7,5 Mkr till 9,4 Mkr – långt ifrån någon explosiv utvekling. Men Seamless vd Peter Fredell är hoppfull om att genombrottet står inför dörren.
"Fram till mitten av 2016 fanns vi på cirka 20 000 försäljningsställen. Att bara kunna handla i ett begränsat antal butiker är inte bra för användarna. I och med att vi gick över till konaktlösa betalningar fungerar Seqr nu på 35 miljoner ställen över världen", säger Peter Fredell.
Att Seqr nu använder NFC-teknik för kontaktlösa betalningar innebär att alla terminaler som hanterar NFC kan ta emot betalningar via Seqr. Såväl antalet användare som antalet transaktioner med tjänsten ökade under 2016.
"Tillväxten man ser under 2016 kommer vi att slå med råge 2017, det vågar jag säga", säger Peter Fredell.
Seqr har samlat på sig betydande förluster de senaste åren. 2015 slutade notan på 120 miljoner kronor och i fjol blev det en förlust på 78 miljoner kronor. De senaste fyra åren har Seqr kostat Seamless föruster på sammanlagt drygt 400 miljoner kronor. Även under det kommande året är det troligt att resultatet slutar på minus.
"Vi har förbättrat vårt kassaflöde och låg på drygt 65 miljoner kronor minus i fjol. Sett till det så har vi ett finansieringsbehov om cirka 70 miljoner kronor", säger Peter Fredell.
Seamless har tidigare letat delägare till Seqr och valde tidigare i år att finansiera verksamheten med ett lån på 30 Mkr.
"Vi har en palett av finansieringsmöjligheter och får se hur vi gör", säger Peter Fredell.
Läs mer: Seamless söker delägare till Seqr
För Seamless som helhet slutade 2016 med en rörelseförlust på 83,4 Mkr, en förbättring jämfört med fjolåret då motsvarande siffra var -116 Mkr. Omsättningen sjönk något från 278 Mkr till 274,5 Mkr, främst på grund av minskad försäljning inom området e-products.