Hoppa till innehållet

Ökenvandringen fortsätter för Seqr

Den förlustyngda betalappen Seqr får fler och fler användare. Men samtidigt staplas förlusterna på varandra. Det visar ägarbolaget Seamless senaste rapport. 

Peter Fredell, vd Seamless.
Peter Fredell, vd Seamless.

Börsnoterade Seamless betaltjänst Seqr har i flera år väntat på det verkliga genombrottet. Under 2016 ökade omsättningen från 7,5 Mkr till 9,4 Mkr – långt ifrån någon explosiv utvekling. Men Seamless vd Peter Fredell är hoppfull om att genombrottet står inför dörren. 

"Fram till mitten av 2016 fanns vi på cirka 20 000 försäljningsställen. Att bara kunna handla i ett begränsat antal butiker är inte bra för användarna. I och med att vi gick över till konaktlösa betalningar fungerar Seqr nu på 35 miljoner ställen över världen", säger Peter Fredell. 

Att Seqr nu använder NFC-teknik för kontaktlösa betalningar innebär att alla terminaler som hanterar NFC kan ta emot betalningar via Seqr. Såväl antalet användare som antalet transaktioner med tjänsten ökade under 2016. 

"Tillväxten man ser under 2016 kommer vi att slå med råge 2017, det vågar jag säga", säger Peter Fredell. 

Seqr har samlat på sig betydande förluster de senaste åren. 2015 slutade notan på 120 miljoner kronor och i fjol blev det en förlust på 78 miljoner kronor. De senaste fyra åren har Seqr kostat Seamless föruster på sammanlagt drygt 400 miljoner kronor. Även under det kommande året är det troligt att resultatet slutar på minus.

"Vi har förbättrat vårt kassaflöde och låg på drygt 65 miljoner kronor minus i fjol. Sett till det så har vi ett finansieringsbehov om cirka 70 miljoner kronor", säger Peter Fredell. 

Seamless har tidigare letat delägare till Seqr och valde tidigare i år att finansiera verksamheten med ett lån på 30 Mkr. 

"Vi har en palett av finansieringsmöjligheter och får se hur vi gör", säger Peter Fredell. 

Läs mer: Seamless söker delägare till Seqr

För Seamless som helhet slutade 2016 med en rörelseförlust på 83,4 Mkr, en förbättring jämfört med fjolåret då motsvarande siffra var -116 Mkr. Omsättningen sjönk något från 278 Mkr till 274,5 Mkr, främst på grund av minskad försäljning inom området e-products.  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera