Tillsammans med sina två bröder grundade Oliver Samwer den tyska inkubatorn Rocket Internet 2007. Rocket Internet noterades 2014 och fram till början av juni ägde svenska Kinnevik 6,6 procent av aktiekapitalet i bolaget.
Under konferensen Money 20/20, som för andra året i rad arrangeras i Köpenhamn, talade Oliver Samwer om fintechindustrins framtid och om Rocket Internets investeringsstrategi.
”Vi vill hitta det bolag som blir branschledande och som kan forma fintechs framtid”, sade han på scen.
Läs mer: Kinneviks Rocket-investering gav sex gånger pengarna
Han drog jämförelsen med att Google har tagit över de traditionella mediehusens roll, att Amazon har tagit stora delar av detaljhandeln och att Uber förändrar taxibranschen.
”Vi är övertygade om att vinnaren inom fintech kommer att ha sin grund i en startup, men vinnaren kommer inte på något sätt att få verka ensam. När den första revolutionen tog fart på 1990-taltet så var konkurrenterna sovande jättar, men med Ebay, Paypal och Alibaba så är det vakna jättar som utgör motståndet i dag.”
Vi är övertygade om att vinnaren inom fintech kommer att ha sin grund i en startup.
Men Oliver Samwer varnade också för ett helt annat bolag.
”Jag tror inte att det dröjer länge innan Amazon tar ledningen inom fintech och att vi alla har ett bankkonto där.”
Läs mer: Milstolpe för Amazons småföretagslån
Oliver Samwer säger att de bolag som ger sig in i fintech-branschen i dag måste kunna konkurrera med de vakna jättarna.
”Tyvärr är det inte tomt på internet längre, men från Rocket Internet vill vi fortsätta att investera i det fintech behöver allra mest – skulder. De här bolagen behöver inte bara investeringar i form av kapital, de behöver skulder också.”
Oliver Samwer gav publiken några tips på vad man som fintech-bolag måste göra för att lyckas. Bland annat handlade det om att bygga rätt team och att bygga det på rätt ställe.
”Gör enbart det lokalt som inte kan göras centralt. Samla alla viktiga resurser som marknadsföring och utveckling centralt, det vinner man mest på”, sade han.
Gör enbart det lokalt som inte kan göras centralt.
Ett annat tips handlade om vikten av att rulla ut sin tjänst snabbare än någon av konkurrenterna.
”Det går inte att bli stor enbart genom att finnas i ett land, med ett undantag: Om ditt bolag finns i Kina. Om du finns i Kina så räcker det att finnas i ett land, men för europeiska bolag går det inte att bli stora på en marknad.”
”Jag älskar när europeiska bolag går in i USA, se på Klarna (NTL), det är ett fantastiskt exempel. Men inom vilka industrier låter det sig göras? När det handlar om sociala nätverk har vi i Europa ingenting att komma med, därför hoppas jag att nästa stora fintech-produkt ska komma från Europa och inte USA.”