Hoppa till innehållet

Oljeshejk lägger miljoner på svenskt hörlursbolag

Hörlursbolaget Earin tar in 30 miljoner kronor från bland andra oljeshejken och Preem-ägaren Muhammed Al-Ahmoudi.

Preem-ägaren Muhammed Al-Ahmoudi.
Preem-ägaren Muhammed Al-Ahmoudi.

Malmöbolaget, som tillverkar trådlösa hörlurar, stänger nu sin första finansieringsrunda, rapporterar Breakit. Enligt Per Sennström, finanschef på Earin (NTL), räknar man med att öka försäljningen rejält under 2017 och för att möta den ökade efterfrågan som man tror att nästa version av hörlurarna ska möta tar man in 30 Mkr.

“Man binder upp stora mängder kapital i produktionen. Man får betala långt i förväg innan pengarna kommer in på kontot igen”, säger Per Sennström till Breakit.

Läs mer: Svensk design erövrar Las Vegas

Nästa version av hörlurarna ska ha inbyggd mikrofon och kan då användas som headset. 

“Det här öppnar för att sälja våra hörlurar tillsammans med mobiltelefoner. Att sälja mot teleoperatörer kommer bli en prioritet i Sverige och Europa”, säger Sennström.Foto:
Earin lanserade sina trådlösa hörlur redan i september 2015.

Bolaget värderas till 130 Mkr i finansieringsrundan. Bland investerarna som går in med kapital finns bland andra LMK samt Muhammed Al-Ahmoudis investmentbolag Midroc och Granitor (NTL).

Läs mer: Svenskt hörlursunder – Earin mot 100 miljoner i omsättning

Earin är ett av de svenska bolag som lyckats bäst med en crowdfundingkampanj. 2014 samlade man in strax över 970 000 brittiska pund, motsvarande drygt 11 Mkr i dåvarande växelkurs.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera