Med bara tre veckor kvar till jul lanserar Fyndiq en ny app som ska få användarna att shoppa klapparna i mobilen. “Fyndswipen” fungerar ungefär som dejtingappen Tinder och beskrivs som ett roligt sätt att hjälpa kunderna att hitta fram till fynd.
“Vi såg hur många använde Tinder och insåg då att om Tinder är “casual dating” så är vi “casual shopping”. Det här med fyndshopping är trots allt lite som dejting, du vill hitta rätt men utan att göra det för krångligt!” säger Fredrik Norberg, marknadschef och medgrundare på Fyndiq.
Precis som med Tinder ansluter Fyndswipen till användarens Facebookkonto och tar sedan fram en lista med produkter som är anpassade för användaren, eller personen man vill shoppa till.
Fyndswipen är Fyndiqs första app och lanseras i ett första led som en julklappsapp. Nästa år blir appen en viktig del i bolagets strävan efter att växa i mobilen.
”Vi ska möta kunden där de vill vara. Vi har en mobilversion av sajten sedan april och nu ser vi att appar blir allt viktigare när det gäller shopping”, säger Fredrik Norberg, Fyndiqs marknadschef och medgrundare.
Fyndiq beskriver sig gärna som Sveriges fyndvaruhus på nätet och har mer än 500.000 fyndvaror på nätet och i mobilen. I år väntas omsättningen uppgå till knappt 300 Mkr, vilket skulle innebära en tillväxt på 50-60 procent.
Mobilen står redan för drygt 30 procent av omsättningen och knappt 40 procent av antalet köp.
”Om ett år står mobilen för mer än hälften av både omsättning och avslut”, spår Fredrik Norberg.
I oktober i fjol tog Fyndiq in 150 Mkr i riskkapital från Northzone och Industrifonden. Bolaget gick med förlust i fjol och förlusterna fortsätter även i år, enligt Norberg.