Hoppa till innehållet

Superinvesteraren: ”Leverera värde, inte höga värderingar”

Silicon Valley-profilen och riskkapitalisten Om Malik förkastar egodrivna värderingar av startups.
”Höga värderingar kan kännas bra för stunden, men det är en fälla”, säger han i en stor intervju med Di Digital.

Foto: Christopher Michel

(Di Digital/San Francisco) Om Malik, partner i riskkapitalbolaget True Ventures som investerar i startupföretags tidiga faser, är smickrad över att en svensk tidning vill intervjua honom. Han älskar det svenska techcommunityt och har flera gånger rest till Stockholm och träffat entreprenörer.

”Men det skulle vara en fördel om folk var lite hungrigare”, säger han.

Di Digital träffar honom i True Ventures lokaler i South Park, den entreprenörstäta parken i centrala San Francisco där bland andra Twitter hade sitt första kontor. I huset sitter flera riskkapitalbolag, som Kleiner Perkins Caufield & Byers och Shasta Ventures. Och här hade också det svenska startupbolaget Wrapp sitt första USA-kontor när det begav sig. 

Om Malik är känd som tyckare och skribent. Han jobbade i många år som teknikjournalist och 2006 startade han publikationen Gigaom, som var en stark röst i den amerikanska techvärlden innan den lades ner i mars förra året på grund av övermäktiga skulder.

Efter 25 år som nyhetsjägare och åtta år på Gigaom bestämde sig Om Malik i början av 2014 för att bli riskkapitalist på heltid. Men skrivandet har han inte lagt av med.

”I dag jobbar jag enbart som partner på True Ventures, men jag skriver. Det är som att fråga - andas jag fortfarande? Skriva är inget yrke för mig, det blev ett yrke”, säger han.

Vi har alla förutfattade meningar om framtiden.

Om Malik läser mycket och är en aktiv debattör på Twitter. Hans dagar börjar ofta fyra på morgonen med läsning i tre timmar. Numera blir det inte så mycket nyheter, vilket rimmar med hans jobb som riskkapitalist där han fokuserar på längre perspektiv och försöker förutse hur världen kommer att se ut om fem år.

”Vi har alla förutfattade meningar om framtiden. Om världen ser ut så här i dag, så gör den det i morgon. Men det är inte helt sant. Jag tänker på hur det ser ut dagen efter i morgon och varför”, säger Om Malik.

Han ger ett exempel: 1989, när Om Malik var en ung reporter, trodde han mycket på bredbandstanken om att vi alltid skulle vara uppkopplade.

”Det var tydligt redan då att det skulle ha en inverkan på video och telefoner”, säger han.

Det var dock inte klart hur det skulle utkristallisera sig, men spolar vi fram i tiden till när bredbandspridningen kom igång så var frågan istället hur vi skulle använda uppkopplingen.

”När till exempel Mp3 och Napster kom blev det uppenbart hur”, säger Om Malik.

Om Malik

Han applicerar också framtidstänket på svenska Narrative, som True Ventures har investerat i. När han och hans kollegor tittade närmare på Narrative fokuserade de inte främst på själva lösningen utan förutsättningarna. Att det finns mobiler, wifi och vi människor börjar bli bekväma med att fotografera oss själva och andra. Då hade selfie-trenden precis bara börjat.

”Vi är huvudroller i vår egen film och vill visa upp den bästa versionen av oss”, säger Om Malik.

Från det var inte steget så stort att tänka sig en kamera som alltid är på och med oss, och låter oss samla in dagens intryck. När Narrative pitchade sin idé om en liten kamera man har på sig, var Om Malik och hans kollegor redo att ta sig an det.

”När man börjar tänka på det sättet blir det lättare att vänta på disruptiva möjligheter och känna igen dem”, säger han.

Läs mer: Fortsatta förluster för hajpade Narrative

Narrative är än så länge True Ventures enda investering i Sverige, men Om Malik har även andra svenska favoriter som karttjänsten Mapillary och Spotify. Två bolag som han anser är riktiga teknikföretag, men annars har Sverige än så länge mest producerat digitala tjänster, tycker han.

”Sverige har en möjlighet att skapa många fler sådana företag. Jag hoppas att folk som till exempel lämnar Spotify kommer att starta nya grejer”, säger Om Malik.

Han tycker att det finns stor talang i Sverige och ett bra ekosystem med investerare. När startupbolagen blir fler och konkurrensen hårdare tror han också att entreprenörerna kommer bli hungrigare.

Läs mer: Det här händer 2016 enligt Di Digital

Om Malik är en aktiv investerare i Narrative och pratar med vd:n och medgrundaren Martin Källström så ofta denne vill. Men vad säger Om Malik då till honom och entreprenörerna i de andra sju bolagen som han jobbar med?

”Nummer ett är att de ska vara konservativa med pengar. Det är det största misstaget som folk gör. De spenderar antingen för lite eller för mycket pengar”, säger han.

När det gäller de skyhöga värderingarna av startups under de senaste åren, säger han att det är säsongsbetonat och går upp och ner. Bygger man ett bra bolag ska konjunkturen inte spela så stor roll.

Värderingar kan få dig att känna dig jättebra för stunden.

Han kallar de höga värderingarna en överhettning av marknaden, men någon bubbla tycker han inte att det är. Den har han bara upplevt en gång och det var dotcom-bubblan, då klimatet var totalt irrationellt och det inte fanns någon befintlig marknad. Bara galenskap, tycker Om Malik.

”Titta på företag som Uber, Slack och Fitbit (som True Ventures har investerat i reds.anm.), vars omsättningar växer snabbt. Och Airbnb som inte fanns för åtta år sedan och snabbt blev ett miljardföretag. Flera av de här bolagen har en solid långsiktig affär. Företag kan växa snabbare i dag och bara för att de växer så snabbt och får höga värderingar snabbt, så börjar folk tänka att det är en bubbla”, säger han.

Läs mer: Delningsekonomin omsätter 130 miljarder

Om Malik vill uppmana entreprenörer till att tänka rationellt kring sin affär och värdering. Han tycker att många inte förstår varför de vill ha en högre värdering eller mer pengar.

”Värderingar kan få dig att känna dig jättebra för stunden, men vad det egentligen betyder är att du måste växa in i värderingen du har fått. Då kan du hamna i en värderingsfälla”, säger han.

”Egodrivna värderingar är meningslösa”, fortsätter han.

Han är också en stor kritiker till begreppet enhörningar, det vill säga bolag som värderas till över en miljard dollar, och förstår inte varför man använder den analogin för en startup. Det kommer bara att bita bolagen i svansen och har ingen betydelse, tycker han.

”Tänk på att det är värde du bygger, inte värderingar”, säger han.

Det senaste halvåret har dock riskkapitalklimatet blivit tuffare och allt fler startups, däribland många av enhörningarna, nedvärderas. Om Malik tror dock inte att kommer bli svårare att få riskkapital - bara normalt. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera