Hoppa till innehållet

Omstart för Foodiebag – ska utmana Uber Eats

Nästan tre år efter lanseringen gör startupbolaget Foodiebag en omstart. Målet är nu att utmana Uber Eats och Foodora med hemleverans av restaurangmat som tillagas i hemmet.

Foodiebag gör en "pivot", från avhämtning till leverans av mat som förbereds av kända restauranger.
Foodiebag gör en "pivot", från avhämtning till leverans av mat som förbereds av kända restauranger.Foto: Foodiebag

Startupbolaget Foodiebag var tidigt ute när man lanserade sin tjänst i februari 2014. Då erbjöd man avhämtning av mat från ett 60-tal restauranger i Stockholm.

Men kunderna strömmade inte till i den utsträckning grundarna hade hoppats.

”Då var det få som riktade sig mot privatkonsumenter. Men landskapet för matleveranser har ju förändrats snabbt med aktörer som Waitress, Foodora, Wolt och Uber Eats. Vi fick lov att tänka om”, säger Max Ladow, vd och grundare av Foodiebag (NTL).

I maj i år fasade man ut tjänsten och Foodiebag började fila på en positionsförändring ihop med bland annat den ena delägaren Groupe Grenouille, gruppen bakom bland annat restaurang Grodan i Stockholm. Och nu, under tisdagen, är det premiär för Foodiebags nya tjänst, med hemleveranser av mat som förbereds av kända restauranger, men tillagas i hemmet.

Läs Mer: Karma tecknar nya avtal och satsar på matsvinn

”Detta är en tjänst som ligger mellan matkassar och restaurangleverans. Tjänsten riktar sig till folk som gillar att laga god mat, men bara har cirka 15 minuter på sig att laga”, säger vd Max Ladow. 

Hittills är endast sex restauranger anslutna till appen. Men ambitionen är att den siffran ska uppgå till 25 inom ett halvår.

Foodiebags grundare: Max Ladow, vd, och Johan Lagerholm, ordförande.

Priset mot kund ska ligga mellan 90 och 250 kronor per portion, eller cirka 15-20 procent under menypriserna.

”Vi levererar mellan klockan 12 och 19:30 och man behöver beställa två timmar i förväg. Till skillnad från mat som levereras varm kan man laga maten när det passar”, säger Max Ladow.

Vid sidan av grundarna och Groupe Grenouille är Foodiebags övriga delägare Johan Acevedo, som är producent för succéspelet Candy Crush på King, och Henrik Blumenthal, som idag är vd på Holm Henning & Partners.

Bolaget letar nu kapital för att finansiera sin expansion.

”Vi tog in cirka 500.000 kronor inledningsvis och befinner oss nu i en process för att ta in mer kapital”, säger vd Max Ladow utan att vilja avslöja vilka summor det rör sig om.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas för bolagen, grundarna och investerarna på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera