Hoppa till innehållet

Orbital Systems-grundare vill ta över badhus efter duschfiasko

Orbital Systems innovativa dusch avinstalleras på pilotanläggningen i Malmö efter problem. Då vill startupbolaget ta över driften av badhuset.

Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duschar.
Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duschar.Bild: Patrik Olsson

Orbital Systems (NTL) utvecklar en energi- och vattensnål dusch som renar och återcirkulerar duschvattnet. Affärsidén har lockat en rad riskkapitalister med Skypegrundaren Niklas Zennström i spetsen att stoppa in minst 80 miljoner kronor i vad som kallats ”duscharnas Tesla”.

Även statliga Energimyndigheten har beviljat Orbital ett utvecklingsstöd på 20,6 miljoner kronor.

Uppmärksamheten var stor i både svenska och utländska medier då Kallbadhuset i Malmö hösten 2013 var först ut med att intstallera bolagets ”rymdteknikduschar”. Satsningen har beskrivits som ett viktigt pilotprojekt för Orbital Systems.

Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Nu är dock en era på väg att ta slut. Efter problem med duscharna har badhuset i samråd med Orbital Systems enats om att de ska avinstalleras från badhuset.

De har sparat över en miljon liter vatten under åren.

”De duschar som installerades var de absolut första prototyperna och de tillverkades i min farbrors källare. De har sparat över en miljon liter vatten under åren som de har varit i drift, samtidigt som de har varit utsatta för ett extremt slitage. Vi pratar om över 25 års duschande om det hade varit motsvarande scenario för ett vanligt familjehushåll. Mot den bakgrunden, skulle jag vilja säga att de har fungerat mycket bra under omständigheterna”, säger Mehrdad Mahdjoubi, grundare av och vd för Orbital Systems.

Enligt Orbital Systems sänker duscharna vattenförbrukningen med uppemot 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent. För att duscharna ska kunna spara energi och vatten har personal från Orbital Systems med jämna mellanrum varit på kallbadhuset och säkerställt att driften fungerar. Enligt Mehrdad Mahdjoubi har man bitvis haft problem med att få tillträde till lokalen.

”Om vi inte kan serva duscharna så har vi heller ingen anledning att ha prototyper på plats, då är det bättre att vi plockar bort dem tills vi har nästa generation duschar på plats som är mer lämpad för den här sortens verksamhet."

Enligt Giedre Karlsson på Malmö stads serviceförvaltning har det största problemet varit att duscharna ofta drabbats av driftstopp och att de står stilla när det är många besökare på kallbadhuset, särskilt under kvällar och helger. 

”Det har varit långa köer för att duscha och de har fungerat bättre mitt på dagen och under veckorna”, säger hon. 

Emellanåt har det funnits problem.

Driftstoppen beror enligt förvaltningen på flera olika saker, bland annat har duscharna stannat på grund av för hög värme i duschrummet som kommit från en intilliggande bastu, jordfelsbrytaren har utlösts på grund av elfel i en av duscharna och duscharna har inte klarat av att leverera varmvatten.

”Emellanåt har det funnits problem”, säger Giedre Karlsson. 

Därför har man tillsammans med kallbadhusets entreprenör och Orbital Systems beslutat att de sex duscharna ska demonteras och ersättas med traditionella duschar. 

Läs även: Miljoner till Zennströms duschbolag

"Hur vi ska hantera de duschar som nu demonteras har vi inte hunnit prata om, men vi jobbar på några förslag om användning på annat objekt eller uppgradering. Orbitals dusch är i sig en bra idé, men den har inte riktigt fungerat fullt ut på kallbadhuset då det är många besökare och besöken har ökat i antal över tid” säger hon.

På damernas sida har duscharna ibland gått tre timmar i sträck, det har varit en stor belastning.

Den höga belastningen har enligt Mehrdad Mahdjoubi varit en stor orsak till att duscharna inte har fungerat fullt ut.

”På damernas sida har duscharna ibland gått tre timmar i sträck, det har varit en stor belastning på dem. I början fick vi använda datorfläktar för att kyla ner dem”, säger han. 

Mehrdad Mahdjoubi vill själv ta över driften av Ribersborgs kallbadhus i Malmö. Hans bolag Reduced Holding, som ingår i samma koncern som Orbital Systems, vann nyligen upphandlingen, men nuvarande entreprenör har överklagat beslutet till förvaltningsrätten. 

”Jag tycker själv mycket om kallbadhuset, men ser också stora synergieffekter med vattenbesparingar som man kan göra där. Om vi har våra duschar där så finns det ett incitament för alla att det ska fungera”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera