Hoppa till innehållet

Otto-grundaren vägrar gå med på kraven – sparkas av Uber-vd:n

Efter att Anthony Lewandowski, chef för Ubers självkörande bilprojekt, vägrade lämna ut information i ärendet om Googles stämning av bolaget får Uber-chefen nu lämna sin post.

Ubers vd Travis Kalanick avskedar Otto-medgrundaren Anthony Lewandowski, chef för Ubers självkörande bilprojekt.
Ubers vd Travis Kalanick avskedar Otto-medgrundaren Anthony Lewandowski, chef för Ubers självkörande bilprojekt.Foto: TT

I mitten av maj hotade Uber med att avskeda Anthony Lewandowski, grundaren av lastbilsföretaget Otto som bolaget köpte i maj förra året. 

Anledningen var att han vägrade lämna ut information i den rättstvist som just nu pågår mellan Googles självkörande bilbolag Waymo och Uber. Lewandowski åberopade femte ändringsförslaget för att undgå eventuella anklagelser mot honom.

På tisdagen meddelade Uber att man har gjort slag i saken och att Lewandowski nu får lämna bolaget.

Foto: Otto.

Uber köpte lastbilsbolaget Otto i fjol och fick grundaren Anthony Lewandowski med på köpet. Foto: Otto.

Waymo har stämt Uber för att ha stulit över 14 000 dokument med företagshemligheter och patent, och använt dem för att utveckla system för självkörande bilar. 

Läs också: ”Hur många smällar klarar Ubers vd?” 

Uber nekar till anklagelserna och har begärt att Lewandowski ska lämna ut information för att styrka det.

"Under de senaste månaderna har Uber lämnat in betydande bevis till domstolen att visa att vår självkörande teknik har utvecklats självständigt...Under den tiden har Uber uppmanat Anthony att samarbeta fullt ut för att hjälpa domstolen med fakta, vilket i sin tur skulle hjälpa till att bevisa vårt fall, skrev Ubers jurist Angela Padilla i ett mejl till bolagets anställda om Lewandowskis avsked.  

Lewandowski jobbade tidigare på Waymo och har varit med och startat projektet samt utvecklat Waymos självkörande bil. Han är den, som enligt Waymo, har tagit med sig dokumenten och lockat över personal därifrån.

Lewandowski lämnade Google i januari 2016 för att starta Otto, som sedan såldes till Uber för 680 miljoner dollar, motsvarande runt 6 miljarder kronor, i maj förra året.

I mitten av maj fick Waymos ansökan om preliminärt förbud av Ubers självkörande bilar avslag i en domstol i Kalifornien, rapporterar Wired.

Läs mer: Uber dras inför domstol av Googles Waymo 

Samtidigt förbjöds Uber att för tillfället fortsätta utveckla så kallade lidarsystem, vilket är lasersystem för att navigera självkörande fordon.

Rättegångsdatumet för tvisten är satt till i oktober i år.

Läs också: Ubers rival landar samarbete med Alphabets Waymo 


Mer om Ubers tvist med Google i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/saficksverigesinnyabitcoin-kung

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera