Hoppa till innehållet

Outfitterys grundare ”Vi ska bli nummer ett på herrkläder i Europa”

Ehandelsbolaget Outfittery har tagit individanpassning till en ny nivå. Med en armé av personliga stilkonsulter satsar de nu på att ta över svenska mäns garderober.

”Vi är nästa steg i ehandelsevolutionen”, säger grundaren Julia Bösch.

Julia Bösch, grundare av Outfittery.
Julia Bösch, grundare av Outfittery.

I månader har reklam för Outfittery dykt upp i mitt Facebookflöde. Jag har inte köpt något, eller klickat på någon annons. Ändå har inget annat varumärke synts lika mycket. När jag då fått chansen att träffa grundaren Julia Bösch börjar jag med att ställa henne mot väggen.

Varför förföljer ni mig?

”För att du inte köpt någonting!”, säger Julia Bösch, vd och grundare för Outfittery.

”Vår typiska kund är män i åldern 25 till 30-nånting som gillar att klä sig snyggt men som har ett jobb som tar mycket tid. När de är lediga vill de använda tiden till att umgås med vänner eller familj istället för att shoppa”, säger Julia Bösch.

Outfittery grundades i Berlin för tre år sedan av Julia Bösch och Anna Alex. Bolaget har sedan dess tagit in över 300 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från svenska Northzone. Själva grundidén är, något paradoxalt, att få män som inte gillar att shoppa kläder att köpa kläder.

”I Sverige handlar det mycket om bekvämlighet. Kunden förklarar vilken typ av kläder han gillar och vi blir med tiden bättre och bättre på att välja ut rätt kläder. Till slut vet vi så mycket om kundens klädstil att det räcker med att skicka ett meddelande om att man till exempel ska på bröllop, så löser vi det”, säger Julia Bösch.

För att välja rätt kläder har Outfittery en armé på 150 stilkonsulter som sköter om bolagets runt 200 000 kunder i 8 länder. Varje klädpaket innehåller, utöver kläder, en handskriven lapp från kundens egen stilkonsult.

”Vi kallar det kärleksbrev. Jag tror att den personliga kontakten blir viktigare när mer kommunikation sköts över nätet”, säger Julia Bösch.

Kvinnor står i dag för den största andelen av klädmarknaden. På nätet är det ännu tydligare där kvinnokläder dominerar försäljningen. Enligt Julia Bösch är det just därför Outfittery valt att satsa på herrkläder.

”Alla fokuserar på kvinnor men det finns en enorm potential inom herrkläder. Man kan säga att kvinnor shoppar medan män handlar. En genomsnittlig europeisk man handlar kläder två gånger om året men köper då för i snitt 5000 kronor”.

De senaste åren har de stora ehandlarna arbetat intensivt med att bygga ut sina sortiment. Zalando skryter till exempel om att de har över 1500 varumärken att välja mellan. Logiken är att ett större sortiment är lika med bättre försäljning. Julia Bösch menar att det nu har slagit i taket.

”Det är för svårt att välja. Om du söker efter en blå skjorta kommer du att hitta tusentals. Stora urval var första steget, vi är nästa steg i ehandelsevolutionen”, säger hon.

Affärsmodellen och målgruppen gör att Outfittery lyckas bra med att få till stora, dyra, kundkorgar. Runt hälften av allt som skickas ut behålls av kunderna, inte helt olikt siffrorna större ehandlare inom mode. Det gör i sin tur att det är motiverat för Outfittery att lägga mycket pengar på att rekrytera nya kunder. Därav Facebookreklamen som aldrig verkar sluta.

”Vi ska bli nummer ett på herrkläder i Europa. En del kallar det vi håller på med för en nisch. Men det är inte en nisch. Det är så här man kommer att handla kläder”. 

Personalisering håller på att slå igenom brett inom ehandlen. Tyska jätten Zalando har öppnat för stilrådgivning. Mer avancerade sökfunktioner och datainsamling gör att fler och fler ehandlare rör sig mot individanpassning.

”Jag ser det som den bästa komplimangen vi kan få att andra tar efter oss. Om du är framgångsrik så kommer andra att komma, så är det. Men vi har hållit på i tre år och har flera hemliga ingredienser för fortsatt framgång.”

Vad blir nästa steg för modehandeln på nätet?

”Intelligenta garderober. Garderober som kan rekommendera vad du ska ha på dig på morgonen. Där nya kläder fylls på automatiskt via en tjänst som vår. Vi kommer att komma med en del nya saker de kommande månaderna. Vi har redan tagit fram en 3d-scanner som skapar en avbild av din kropp och hittar kläder som passar.”

Hur långt borta är det här?

”Ett eller två år skulle jag tro.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera