Hoppa till innehållet

Över 100 000 butiker – nu släpper Tictail en meddelandetjänst

Över 100 000 butiker använder nu svenska Tictails e-handelsplattform. Nu släpper bolaget, som nyligen tog in 190 miljoner kronor i riskkapital, en tjänst för direktmeddelanden som ska knyta kunder och återförsäljare närmare varandra.

Tictails grundare  Kaj Drobin, Siavash Ghorbani, Carl Waldekranz och Birk Nilson.
Tictails grundare Kaj Drobin, Siavash Ghorbani, Carl Waldekranz och Birk Nilson.Foto: Linnéa Bergenudd

Svenskgrundade Tictail har utvecklat en plattform som låter vem som helst sätta upp en e-handel på bara några minuter.

Trots i det närmaste obefintliga intäkter så har investerarna flockats kring det unga bolaget. Nyligen tog Tictail in 190 miljoner kronor från bland andra svenska Creandum och brittiska Balderton Capital. Sammanlagt har Tictail fyllt på kassakistorna med ungefär 275 miljoner kronor i riskkapital.

Läs även: De hajpade internetbolagen som knappt drar in en krona

I förra veckan passerade bolaget en milstolpe med över 100 000 anslutna e-handlare. För ett drygt år sedan stod den siffran på ungefär 69 000. I skrivande stund finns över 2 miljoner produkter till salu på plattformen, enligt bolaget.

Nu släpper bolaget en meddelandeapp för sina användare. Syftet med Tictail Talk, som plattformen heter, är att ge e-handelskunder möjlighet att direkt kontakta butiksägare med frågor.

“E-handel kan känns väldigt opersonligt. Många utgår från Amazon-modellen, där man bara tittar på konverterinsgrader och massutskick och glömmer personen bakom”, säger Kaj Drobin, medgrundare och produktchef på Tictail.

“Våra

Tictail Talk är en meddelandeplattform som till utseendet liknar Facebook Messenger. Syftet med den är att låta e-handlare och kunder prata direkt med varandra på ett personligt och mer naturligt vis. Foto: Tictail.

butiker är annorlunda, de kanske har ett par hundra väldigt lojala kunder. Då gäller det att försöka återskapa det som händer i fysisk retail istället, där man kan prata med butiksägaren och föra in personlighet i köpupplevelsen,” fortsätter han.

 

Tictail Talk är en meddelandeplattform som till utseendet liknar Facebook Messenger. Syftet med den är att låta e-handlare och kunder prata direkt med varandra på ett personligt och mer naturligt vis. Foto: Tictail.

Tictail Talk kommer till en början att integreras i Tictail-appen för Iphone och Android, för att senare rullas ut även på webben. Utöver att chatta med butiksägaren i ett gränssnitt som påminner om det i Facebook Messenger går det att få rabatter, produktrekommendationer, orderbekräftelser och uppdateringar om skickade ordrar direkt i chatten.

 Det är på den punkten som Kaj Drobin menar att Tictail Talk skiljer sig från de “virtuella butiksassistenter” som figurerat i e-handeln ända sedan boo.com och tiden kring millennieskiftet.

“Det blir ett naturligt och mer personligt sätt att kommunicera. Fördelen för butiksägaren är att vi samlar all kommunikation med kunden i samma flöde. Det blir en tidslinje som är lätt att hålla koll på”, säger Kaj Drobin.

Huvuddelen av Tictails verksamhet finns idag i Sverige och USA. Pengarna från den senaste finansieringsrundan ska användas för att bekosta utrullning på fler marknader i Europa, samt språkanpassa tjänsten till dem.

Bolagets kanske främsta konkurrent är börsnoterade Etsy, även det en plattform för e-handlare med fokus på små och oberoende återförsäljare.  

“Vi utgår inte från Etsy när vi bygger vår produkt. Talk är ett jättebra exempel på hur vi tror att e-handeln kommer utvecklas. Vi tror mycket på att lyfta fram det unika i våra kunder och deras historier”, säger Kaj Drobin.

Läs även: Så ska svenska Tictail konkurrera med jättarna

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera