Svenskgrundade Tictail har utvecklat en plattform som låter vem som helst sätta upp en e-handel på bara några minuter.
Trots i det närmaste obefintliga intäkter så har investerarna flockats kring det unga bolaget. Nyligen tog Tictail in 190 miljoner kronor från bland andra svenska Creandum och brittiska Balderton Capital. Sammanlagt har Tictail fyllt på kassakistorna med ungefär 275 miljoner kronor i riskkapital.
Läs även: De hajpade internetbolagen som knappt drar in en krona
I förra veckan passerade bolaget en milstolpe med över 100 000 anslutna e-handlare. För ett drygt år sedan stod den siffran på ungefär 69 000. I skrivande stund finns över 2 miljoner produkter till salu på plattformen, enligt bolaget.
Nu släpper bolaget en meddelandeapp för sina användare. Syftet med Tictail Talk, som plattformen heter, är att ge e-handelskunder möjlighet att direkt kontakta butiksägare med frågor.
“E-handel kan känns väldigt opersonligt. Många utgår från Amazon-modellen, där man bara tittar på konverterinsgrader och massutskick och glömmer personen bakom”, säger Kaj Drobin, medgrundare och produktchef på Tictail.
“Våra
butiker är annorlunda, de kanske har ett par hundra väldigt lojala kunder. Då gäller det att försöka återskapa det som händer i fysisk retail istället, där man kan prata med butiksägaren och föra in personlighet i köpupplevelsen,” fortsätter han.
Tictail Talk kommer till en början att integreras i Tictail-appen för Iphone och Android, för att senare rullas ut även på webben. Utöver att chatta med butiksägaren i ett gränssnitt som påminner om det i Facebook Messenger går det att få rabatter, produktrekommendationer, orderbekräftelser och uppdateringar om skickade ordrar direkt i chatten.
Det är på den punkten som Kaj Drobin menar att Tictail Talk skiljer sig från de “virtuella butiksassistenter” som figurerat i e-handeln ända sedan boo.com och tiden kring millennieskiftet.
“Det blir ett naturligt och mer personligt sätt att kommunicera. Fördelen för butiksägaren är att vi samlar all kommunikation med kunden i samma flöde. Det blir en tidslinje som är lätt att hålla koll på”, säger Kaj Drobin.
Huvuddelen av Tictails verksamhet finns idag i Sverige och USA. Pengarna från den senaste finansieringsrundan ska användas för att bekosta utrullning på fler marknader i Europa, samt språkanpassa tjänsten till dem.
Bolagets kanske främsta konkurrent är börsnoterade Etsy, även det en plattform för e-handlare med fokus på små och oberoende återförsäljare.
“Vi utgår inte från Etsy när vi bygger vår produkt. Talk är ett jättebra exempel på hur vi tror att e-handeln kommer utvecklas. Vi tror mycket på att lyfta fram det unika i våra kunder och deras historier”, säger Kaj Drobin.