Hoppa till innehållet

På besök i Silicon Valleys högsta byggnad

Salesforce har gjort en stor grej av att man är med och bygger en skyskrapa i San Francisco, staden som traditionellt inte har byggt på höjden. Di Digital har varit uppe på 37:e våningen.

Hittills är Salesforce Tower 54 våningar, men det ska bli 61.
Hittills är Salesforce Tower 54 våningar, men det ska bli 61.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Förväntningarna är höga inför besöket i Salesforce Tower. Platserna är begränsade och vi har först fått veta att vi får en plats, för att sedan tas ifrån den och få den igen. 

En grupp på runt 20 journalister vallas ut från Salesforce kontor på 50 Fremont Street i det finansiella distriktet i centrala San Francisco, och över gatan. Där är CRM-bolaget med och bygger Silicon Valleys högsta byggnad, eller till och med på USA:s västkust, men därom tvista de lärde.

Salesforce Tower hiss

Hissen som alla på bygget tar sig upp och ner i. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Vi ombeds att sätta på oss galoscher med stålhättor, västar och hjälmar, och får en säkerhetsgenomgång om att vi inte får gå för nära kanten. Väl framme packar vi ihop oss i hissen som går utanför byggnaden, det vill säga inget för höjdrädda. Vi stannar på 37:e våningen och släpps av för att beundra utsikten.

Salesforce Tower Miriam Olsson Jeffery

Jag i säkerhetsmundering!

Totalt kommer Salesforce Tower att ha 61 våningar när det är klart. Enligt planen för byggnaden kommer den att rymma en blandning av transporter, lägenheter, kontor, affärer och restauranger.

Tower_modell

En modell av tornet som det ska se ut när det är klart. Bild: Salesforce Tower

Det var i april 2014 som Salesforce berättade att man hade signerat ett hyresavtal för våning 1, 3-30 och 61 i skyskrapan, vilket innebär att bolaget är den enskilt största hyresgästen i huset. Det var också då tornet döptes om till Salesforce Tower.  Hittills har Salesforce personal varit spridda över San Francisco, men de 30 våningarna lär svälja en hel.

Utsikt över San Francisco från 37:e våningen. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Och det är ingen dålig utsikt som Salesforce-anställda kommer att ha. Så mycket mer än utsikt får vi besökare dock inte ta del av, vilket är lite av en besvikelse.

Vi haffar byggets säkerhetsansvariga som säger att tornet ska vara klart i juni nästa år.

”Men håll inte det mot mig”, säger han.

Salesforce Tower

I dag finns det bara betong och byggnadsställningar här, men i byggnaden kommer det till exempel att finnas restauranger och en park som går att nå från femte våningen Foto: Miriam Olsson Jeffery.

Han säger också att de just har gjutit våning 48 och byggt stommarna upp till 54:e våningen. När Salesforce Tower är klart kommer det att uppmäta 330 meter. Som en jämförelse var World Trade Center-tornen i New York 415 respektive 417 meter. Redan med 54 våningar är tornet San Franciscos högsta byggnad och kommer när det är klart vara 61 meter högre än Transamerica Pyramid som tidigare hade titeln.

Salesforce Tower modell

En panoramavy över San Francisco och en modell av tornet till vänster om Bay Bridge och Transamerica Pyramid i vänstra sidan av bilden Foto: Salesforce Tower

San Francisco har fortfarande bara 23 skyskrapor, medan till exempel New York har över 240.

Läs också: Salesforce megakonferens - "lika galen som San Francisco"

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera