Annons
Tobias Gustavsson blir musikchef på Paradox Interactive efter att ha haft samma roll på startupbolaget Epidemic Sound.

Paradox handplockar musikchef från Epidemic Sound

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Analytiker: Trump värd 16 miljarder för Twitter

Nils Carlsson är vd för Fortnox, som handlas på Nasdaq NGM.

Fortnox ökar omsättning och resultat

Sheryl Sandberg är Facebooks operativa chef.

Sheryl Sandberg ger 800 miljoner till välgörenhet

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Paradox handplockar musikchef från Epidemic Sound

Tobias Gustavsson blir musikchef på Paradox Interactive efter att ha haft samma roll på startupbolaget Epidemic Sound.
Tobias Gustavsson blir musikchef på Paradox Interactive efter att ha haft samma roll på startupbolaget Epidemic Sound. Foto: Press
Tobias Gustavsson lämnar ett snabbväxande musikbolag för ett snabbväxande spelbolag. Han har gjort musik med stjärnor som Nelly Furtado och Kylie Minogue, och nu ska han göra Paradox speltitlar till en plattform för nya artister.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den börsnoterade spelstudion Paradox Interactive närmar sig musikvärlden genom att rekrytera Tobias Gustavsson, delägare i och tidigare musikchef på uppstickaren Epidemic Sound.

Han kommer själv att producera en del av musiken till Paradox spel. I förlängningen är tanken att kunna lansera nya artister via spelsläppen.

”Jag kommer från musikbranschen och för min del känns det fantastiskt att kunna ge artister en ny plattform. Skillnaden är att vi vet vem som spelar spelen, vem han eller hon är. Därmed kan vi skapa innehållet efter den som lyssnar”, säger Tobias Gustavsson till Di Digital.

Han lämnade det snabbväxande Epidemic Sound framför allt för att han saknade det egna musikskapandet. Tidigare har han producerat musik åt världsstjärnor som Nelly Furtado, Björn Ulvaeus, Kylie Minogue och Deep Purple.

”Jag har skrivit låtar och suttit i studion hela mitt liv. På Paradox är jag mycket mer involverad i den processen.”

Läs även: Epidemic Sound om succéåret: ”Kan inte växa snabbare än så här” 

Paradox Interactive, vars vd Fredrik Wester själv har investerat i Epidemic Sound, har tidigare använt sig av Epidemics musikkatalog till sina spel. Tobias Gustavsson tecknade aktier i Epidemic redan 2010.

Paradox nya musikstrategi liknar det som speljätten EA har gjort med titlar som Guitar Hero, där en del av musiken har kommit från mindre kända artister.

”All musik vi skapar till Paradox nu bygger på tanken att vi ska kunna lansera artister som förhoppningsvis står på egna ben inom några år”, säger Tobias Gustavsson.

Blir det grabbrock eller även annan musik?

”Nej, vi vill verkligen ha en bredd. I spelet Cities: Skylines kan den som spelar boka tre akter till en festival inom spelet. De första tre akterna där gör arenarock, indie-pop och EDM.”


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post