Hoppa till innehållet

Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag

I våras börsnoterades spelbolaget Paradox vilket gjorde vd:n Fredrik Wester till miljardär. Nu ska han börja investera i startups genom sitt riskkapitalbolag Kichi Invest.

Fredrik Wester är vd och storägare för spelbolaget Paradox Interactive.
Fredrik Wester är vd och storägare för spelbolaget Paradox Interactive.Foto: Jack Mikrut

När spelbolaget Paradox Interactive börsnoterades i våras värderades bolaget till cirka 3,5 miljarder kronor. Vd:n Fredrik Wester, som äger närmare en tredjedel av aktierna i Paradox, blev därmed miljardär. Nu ska han använda delar av det kapitalet till att investera i nya startupbolag. 

”Det är roligt att kunna hjälpa till i början av en entreprenörsresa och det här är väl lite för att ge tillbaka”, säger Fredrik Wester.

Läs även: Paradox vd: ”Vi lyckades locka rätt ägare”

Paradox-vd:n kommer att vara passiv i bolaget, som går under namnet Kichi Invest. Istället är det riskkapitalrådgivaren Oscar Ingdahl som kommer att sköta verksamheten. 

”Oscar och jag har känt varandra länge och för några år kom vi fram till att vi skulle göra något tillsammans när jag fick lite pengar över. Och det fick jag ju i samband med noteringen”, säger Fredrik Wester. 

Både Oscar Ingdahl och Fredrik Wester har studerat ekonomi med japansk inriktning vid Göteborgs universitet och de delar intresset för Japan. ”Kichi” betyder lyckosam på japanska.

Det har varit lite inflation i investeringar i techbolag den senaste tiden och för oss är bolagens affärsmodeller mer intressanta än att det måste vara just tech.

Riskkapitalbolaget, som till en start har 100 miljoner kronor tillgängligt för investeringar, har nyligen gått in i hörlursbolaget Zound Industries (NTL) och gamingbolaget Mionix (NTL). Båda bolagen har aviserat för börsnoteringar inom det närmaste året.

”Jag har ett brett investeringsmandat från några miljoner till 20–25 miljoner om vi hittar rätt bolag att investera i. Samtidigt har vi en rätt bred investeringsfilosofi”, säger Oscar Ingdahl.

Foto:

Oscar Ingdahl ansvarar för investeringarna på Kichi Invest. 

Läs även: Uppgifter: Zound ror hem avtal – krattar för miljardnotering 

Intresset för techbolag har ökat rekordartat det senaste året, både i form av privata investeringar och på börsen. Kichi Invest är däremot öppet för investeringar utanför den digitala sektorn.

”Det har varit lite inflation i investeringar i techbolag den senaste tiden och för oss är bolagens affärsmodeller mer intressanta än att det måste vara just tech”, säger Oscar Ingdahl.

”Idealsituationen för oss att investera är bolag som har kommit en bit på vägen med en bevisad produkt eller tjänst men behöver en ägare som tillför kunskap kring långsiktig strategisk tillväxt.”

Läs även: Mionix tar gamingprodukter till börsen 

Förutom Zound Industries och Mionix har Kichi Invest varit i kontakt med flera andra bolag, men Oscar Ingdahl uppger att det än är för tidigt att säga om det kommer att leda till investeringar i dessa.

Sedan noteringen har Paradox Interactives börsvärde ökat med 50 procent och låg på fredagen före jul på dryga 5,3 miljarder kronor.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen. 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera