Spelutvecklaren Paradox Interactive redovisar ett resultat efter skatt på 42,3 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2016. Det kan jämföras med 24,8 miljoner kronor under motsvarande period i fjol. Resultatet per aktie uppgick till 40 öre.
Nettoomsättningen steg från 90,5 Mkr till 127 Mkr. Rörelseresultatet steg från 31,9 Mkr till 54,6 Mkr.
Aktien steg först med ett par procent under måndagsmorgonen. Men tio minuter efter börsens öppning hade Paradox aktiekurs backat med 2 procent till 51,5 kronor. Det är 56 procent högre än teckningskursen på 33 kronor vid noteringen i slutet av maj i år. Följ kursen här.
Att bolagets försäljningsökning i det tredje kvartalet steg med nästan 37 miljoner kronor till 127 miljoner, beror främst på spelen Hearts of Iron IV, Stellaris, Cities Skylines, Crusader Kings II och Europa Universalis IV.
Enligt Paradox vd Fredrik Wester håller sig antalet aktiva spelare per månad på platån 1,5 miljoner.
”Den första avmattningen av Stellaris-spelare har planat ut och vi har en stabil bas av återkommande spelare och ett hälsosamt tillskott av nya. Stellaris fortsätter att visa goda försäljningssiffror vilket bådar gott inför kommande utveckling av varumärket. Utvecklingen ser likartad ut för Hearts of Iron IV som precis som Stellaris fortsätter att få höga användarrecensioner av spelarna. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla dessa två titlar under många år framöver”, skriver vd:n i delårsrapporten.
Läs mer: Paradox vd: ”Vi lyckades locka rätt ägare”
Bolagets direkta kostnader i kvartalet var 46,7 miljoner kronor (39,3) framförallt hänförligt till spelutveckling samt royalties till externa utvecklare som ersättning för utvecklingsarbete. Paradox royalties har minskat jämfört med jämförelseperioden till följd av en ökad andel sålda egenutvecklade spel, vilket enligt bolaget bidragit till en väsentligt förbättrad marginal.
Rörelsemarginalen i kvartalet steg från 35 till 43 procent, jämfört med samma period i fjol.
Samtidigt ökar Paradox kostnaderna för spelutveckling till följd av satsningar och lanseringar av nya spelprojekt. Under perioden har beslut tagits om nedläggning av ett ännu ej utannonserat spelprojekt utvecklat av tredje part vilket resulterat i en nedskrivning på 3,8 miljoner.
Direkt / Di Digital