Hoppa till innehållet

Paradox varnar börsen: "Kommer ha bättre och sämre kvartal"

Tvärtemot gängse logik släppte spelstudion Paradox Interactive en halvdan kvartalsrapport inför sin börsnotering. Syftet var att utbilda marknaden. ”Vi ville tala om att det är såhär det kommer att se ut”, säger vd:n Fredrik Wester.

Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester.
Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester.Foto: Sven Carlsson

Paradox Interactive har sedan en tid tillbaka planerat en börsnotering, vilket Di Digital avslöjade i januari.

På måndagen stod det klart att börspremiären sker den 31 maj på First North. Samtidigt kom en kvartalsrapport där Paradox intäkter uppgick till 93 Mkr, mindre än hälften av försäljningen för samma kvartal 2015.

Tanken var att utbilda framtida investerare i hur spelbranschen fungerar, menar vd Fredrik Wester.

”Vi ville tala om för marknaden att det är såhär det kommer att se ut. Vi kommer att ha bättre kvartal och sämre kvartal. Men om man tittar på vår historik så har vi haft en lång period av tillväxt”, säger han till Di Digital.

Under 2015 omsatte Paradox över 600 Mkr. Spelbolaget uppger att det har haft en genomsnittlig omsättningstillväxt på 45 procent.

Läs mer: Efter megasuccén – Paradox slår alla rekord

Samtidigt kommer intäkterna att variera stort från kvartal till kvartal. Under början av 2015 släpptes till exempel succétiteln Cities Skylines, vilket bidrog till det starka resultatet och den bleka jämförelsen med inledningen av 2016.

”Är man väldigt nervöst lagd kanske inte en investering i ett datorspelsföretag är något som passar. Det kommer skilja sig väldigt mycket åt från kvartal till kvartal,” säger Fredrik Wester.

Swedbank Robur har åtagit sig att köpa aktier i Paradox för 60 Mkr inför noteringen. Totalt bjuds 15,5 procent av bolaget bort till ett aktiepris som offentliggörs den 2 maj.

Paradox vill att en majoritet av aktierna går till privatpersoner såsom ”anställda, fans och aktiesparare”, enligt Fredrik Wester. Bolaget tar hjälp av crowdfundingplattformen Pepins för att nå mindre erfarna investerare.

”Det är ett bra sätt att sprida ägandet på för de individer som kanske normalt sett inte handlar aktier via börsen. Man kan handla enkelt via sitt kreditkort. Vi vill vända oss till en så bred målgrupp som möjligt”, säger Fredrik Wester.

Han och Spiltan, som tillsammans äger 76 procent av Paradox, behåller sin majoritetsandel vid noteringen men släpper drygt 12 procent av bolaget. Paradox-vd:n utesluter inte nya investeringar i techsektorn.

”Jag är ingen som lägger pengar på hög eller konsumerar saker. Jag får utvärdera det. Men det blir säkert investeringar i andra bolag”, säger han.

Någon större anpassning efter börsens önskemål är dock inte att vänta för Paradox del, säger Fredrik Wester.

”Vi kommer inte att lägga om våra produktionscykler för att pressa in saker i vissa kvartal och rädda våra resultat. Spelutveckling är en process som måste få ta den tid det tar.”

Läs mer: Vinstkollaps för Paradox – går till börsen i maj

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera