Hoppa till innehållet

Paradox vd: ”Vi lyckades locka rätt ägare”

Fyra månader efter noteringen handlas Paradox aktie fortfarande 60 procent över teckningskursen. Vd Fredrik Wester, som blivit miljardär på noteringen, slår nu fast att hans okonventionella börsstrategi fungerat.

Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.
Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.Foto: Jack Mikrut

”Det känns som att vår strategi var den rätta”, säger Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.

Bolagets marknadsvärde har sedan noteringen stigit med cirka 60 procent till 5,6 miljarder kronor. Fredrik Wester äger en tredjedel av aktierna, en post värd närmare 1,9 miljarder kronor.

Läs mer: Fredrik Wester nr 10 på listan över Sveriges 27 tech-miljardärer

Det var förra hösten som spelutvecklaren Paradox bestämde sig för att notera bolaget på First North. Efter ett tufft 2014 hade intäkterna börjat strömma in och bolaget såg stabilt ut. De egna spelen gick bra, liksom förlagsverksamheten, och ägare som Spiltan ville få sina andelar värderade.

Man ska inte hamna i ett läge där banken bestämmer tilldelningen

”Samtidigt ville vi kunna köpa bolag med egna aktier”, säger vd Fredrik Wester.

Läs mer: Efter rekordsiffran: Paradox öppnar för förvärv

Ungefär samtidigt, i oktober samma år, köpte man rollspelsföretaget White Wolf, som i dag utgör en självständig licens- och publishingdel inom Paradox.

När styrelsen väl beslutat att man ville notera bolaget började Fredrik Wester ta in offerter från bankerna för att hantera noteringen.

”Men jag tyckte att de hade för stort fokus på institutionella investerare och ville ha för mycket betalt. Efter ett tag började vi tänka: Varför inte göra detta själva? Vi har ju varit bra på PR och på att engagera vår fanbase tidigare”, säger han.

Det som hände sedan är ett stycke företagshistoria.

Istället för att ta hjälp av en storbank valde Paradox att låta Avanza Bank sköta noteringen. De bjöd ut aktier till ett värde på 419 miljoner kronor. Utöver det såldes 100 miljoner aktier via Pepins, en plattform för aktiebaserad crowdfunding. Vidare såldes aktier för 20 Mkr till bolagets fans genom ett hemligt lösenord.

”Jag var helt tagen på sängen av hur bra det gick. Totalt sett var emissionen övertecknad fyra gånger”, säger Fredrik Wester som fortfarande äger en tredjedel av bolaget själv.

Läs mer: Pepins tar in 16 Mkr genom sin egen plattform

Börsnoteringen sticker ut inte bara genom att man vände sig till småsparare och till spelare av Paradox spel. Man var även restriktiv med hur stor andel av bolaget som bjöds ut.

”Vi tackade nej till nästan alla institutionella investerare. Swedbank Robur och Didner & Gerge-fonder köpte en del, men annars var det nästan bara småsparare och kinesiska Tencent som tecknade sig”, säger Fredrik Wester.

I dag sammanfattar han strategin som långsiktigt fördelaktig.
 
”Ägarna är ju våra ambassadörer. Det gäller de småägare som spelar våra spel, men även en ägare som kinesiska Tencent. När de visade ett intresse för oss frågade jag om de såg möjligheter att hjälpa oss med distribution framöver. De sa att de såg sådana möjligheter. Då vill vi ju ha med dem. De är ett av världens största internetbolag”, säger han.

De första veckorna var det långt ifrån säkert att strategin skulle fungera. Aktien steg visserligen genast från teckningskursen på 33 kronor. Men handeln var turbulent och vissa dagar präglades av enorma ras. Många småsparade tog tillfället i akt att ta hem en snabb vinst.

”Det var många som sålde där i början”, medger vd Fredrik Wester.

Som mest handlades aktien till 65 kronor. Men dagens kurs på cirka 53 kronor ser ändå ganska stabil ut om man blickar tillbaka tre månader. Och nu tycker Fredrik Wester att tillräckligt mycket tid har gått för att man ska kunna konstatera att den okonventionella strategin har gått hem.

”Rådet till bolag som vill gå till börsen är att definiera vad ägarna vill ha ut av de hela. Man ska se till att inte hamna i ett läge där banken bestämmer tilldelningen av poster som när man väljer påve och det kommer ut vit rök på slutet”, säger han. 

Trots sju år på vd-posten har Fredrik Wester inga planer på att lämna över makten. Han ser sig själv som en långsiktig ägare och hoppas att Paradox nuvarande ägare, däribland Tencent och Spiltan, känner likadant.

”Jag vill att våra ägare ska bidra till vår framgång. I gengäld ska vi vara så transparanta vi kan. Vi ger inga prognoser och kommer aldrig gå ut med pressmeddelanden för att hajpa börskursen”, säger han.

Kom ihåg var ni läste det först: Paradox siktar på börsen 2016

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera