Hoppa till innehållet

Partykungen årets digitala Gasellföretag

Google och Di har utsett e-handelsföretaget Partykungen från Gävle till Årets Digitala Gasell 2015. Egna programmerare, som har byggt ett system för att ta emot Swish-betalningar, är en anledning till framgången enligt grundarna.

När Partykungarna Jeff Jansson och Joel Svensson ska fira utnämningen till Årets Digital Gasell behöver de bara gå ned på lagret för att hitta lämpliga prylar till festen.
När Partykungarna Jeff Jansson och Joel Svensson ska fira utnämningen till Årets Digital Gasell behöver de bara gå ned på lagret för att hitta lämpliga prylar till festen.Foto: Oskar Omne

Företaget säljer festtillbehör och maskeraddräkter över nätet. Det startades av Joel Svensson 2007. Han hade drivit andra företag inom marknadsföring på internet och var själv i feståldern, som han kallar den.

”Det verkade spännande och e-handeln växte varje år. När man säljer över nätet behövs bara ett litet lager så det var hyfsat enkelt att starta.”

Företaget har vuxit med 575 procent mellan 2011 och 2014.

”Det har funnits en lucka i marknaden och ingen har fyllt upp den tillräckligt bra tidigare med kommunikation, snabba leveranser och priser”, säger Joel Svensson.

”Dessutom är vi väldigt nära kunden. Ringer någon kundtjänst om en storlek kan vi gå ned på lagret och dra i benet och svara direkt på om tyget är töjbart eller inte. Det gör att de kommer tillbaka”, säger delägaren Jeff Jansson.

Att e-handeln växer är också ett starkt draglok.

”Det sker en förflyttning från fysisk handel till internet. Jag handlar själv nästan allt på internet”, säger Joel Svensson.

På kontoret i Gävle sitter systemvetaren Tim Jansson i ett mörklagt rum där dova röda lampor och gröna plastbuskar leder tankarna till en thailändsk charterort.

”Våra programmerare har byggt våra it-system själva. Vi har inte anlitat några konsulter. Det känns jätteviktigt. Vi har kontroll och kan snabbt lägga till nya funktioner för att ligga långt framme”, säger Joel Svensson.

Han tänker till exempel på deras tidigt mobilanpassade hemsida och att kunderna sedan länge har kunnat betala med Swish.

”Eftersom Swish är så nytt har de inget utvecklat system som vi kan koppla upp oss mot, så vi har byggt ett eget.”

Joel Svensson och Jeff Jansson har storslagna planer för företaget, men det försvåras av internationella regelskillnader, tycker Joel Svensson.

”Vi vill se en harmonisering av momsen i EU. Finland har exempelvis 5 procents lägre moms än Sverige, så en finsk sida kan sälja samma produkter till ett lägre slutpris”, säger Joel Svensson.

Han nämner också skillnader i fraktavgifter.

”Det är billigare att skicka ett paket från Kina till Sverige än från Gävle till Malmö. Det utnyttjar många storföretag. Vi vill ha lika villkor för alla.”

Och ni vill inte flytta till Kina? 
”Nej, det finns ju nackdelar också. Vi vill att våra kunder ska få sina leveranser snabbt.”

 


 

  • Verksamhet: Försäljning av festprylar, maskeradkläder, presenter och sexleksaker.
  • Ort: Gävle.
  • Ägare: Joel Svensson och Jeff Jansson är majoritetsägare.
  • Tillväxt: 575 procent.
  • Omsättning 2014: 40 Mkr.
  • Resultat efter finansnetto: 5,6 Mkr.
  • Antal anställda 2014: Tio.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera