Företaget säljer festtillbehör och maskeraddräkter över nätet. Det startades av Joel Svensson 2007. Han hade drivit andra företag inom marknadsföring på internet och var själv i feståldern, som han kallar den.
”Det verkade spännande och e-handeln växte varje år. När man säljer över nätet behövs bara ett litet lager så det var hyfsat enkelt att starta.”
Företaget har vuxit med 575 procent mellan 2011 och 2014.
”Det har funnits en lucka i marknaden och ingen har fyllt upp den tillräckligt bra tidigare med kommunikation, snabba leveranser och priser”, säger Joel Svensson.
”Dessutom är vi väldigt nära kunden. Ringer någon kundtjänst om en storlek kan vi gå ned på lagret och dra i benet och svara direkt på om tyget är töjbart eller inte. Det gör att de kommer tillbaka”, säger delägaren Jeff Jansson.
Att e-handeln växer är också ett starkt draglok.
”Det sker en förflyttning från fysisk handel till internet. Jag handlar själv nästan allt på internet”, säger Joel Svensson.
På kontoret i Gävle sitter systemvetaren Tim Jansson i ett mörklagt rum där dova röda lampor och gröna plastbuskar leder tankarna till en thailändsk charterort.
”Våra programmerare har byggt våra it-system själva. Vi har inte anlitat några konsulter. Det känns jätteviktigt. Vi har kontroll och kan snabbt lägga till nya funktioner för att ligga långt framme”, säger Joel Svensson.
Han tänker till exempel på deras tidigt mobilanpassade hemsida och att kunderna sedan länge har kunnat betala med Swish.
”Eftersom Swish är så nytt har de inget utvecklat system som vi kan koppla upp oss mot, så vi har byggt ett eget.”
Joel Svensson och Jeff Jansson har storslagna planer för företaget, men det försvåras av internationella regelskillnader, tycker Joel Svensson.
”Vi vill se en harmonisering av momsen i EU. Finland har exempelvis 5 procents lägre moms än Sverige, så en finsk sida kan sälja samma produkter till ett lägre slutpris”, säger Joel Svensson.
Han nämner också skillnader i fraktavgifter.
”Det är billigare att skicka ett paket från Kina till Sverige än från Gävle till Malmö. Det utnyttjar många storföretag. Vi vill ha lika villkor för alla.”
Och ni vill inte flytta till Kina?
”Nej, det finns ju nackdelar också. Vi vill att våra kunder ska få sina leveranser snabbt.”
- Verksamhet: Försäljning av festprylar, maskeradkläder, presenter och sexleksaker.
- Ort: Gävle.
- Ägare: Joel Svensson och Jeff Jansson är majoritetsägare.
- Tillväxt: 575 procent.
- Omsättning 2014: 40 Mkr.
- Resultat efter finansnetto: 5,6 Mkr.
- Antal anställda 2014: Tio.