Hoppa till innehållet

Paypals Sverigechef på krigsstigen – vill dubbla verksamheten inom två år

Fyra månader efter Paypals avknoppning från Ebay är Skandinavienchefen Mårten Barkman på krigsstigen. Antalet samarbetspartners inom svensk e-handel ska dubblas på två år – och de mobila betalningarna ska sparkas igång genom att hjälpa företag utveckla egna appar.

Mårten Barkman är chef för Paypal i Skandinavien.
Mårten Barkman är chef för Paypal i Skandinavien.Foto: Paypal

Amerikanska betaljätten Paypal har haft eget Sverigekontor och svensk kundtjänst sedan 2012. Men fram till nu har man hållit en låg profil.

Det är något som Skandinavienchefen Mårten Barkman vill ändra på. Sedan Ebay knoppade av och börsnoterade Paypal på Nasdaq i juli i år har bolaget höjt ambitionsnivån rejält.

”Vi vill bli mer relevanta för våra kunder”, säger Mårten Barkman när Di träffar honom på kontoret i Vasastan i Stockholm.

Han delar kontor den svenska köp- och säljsajten Tradera, som numera är en del av Paypal. Bolagen jobbar nära ihop, men nu gäller det att öka banden till andra handlare och lägga till nya tjänster.

På senaste har Paypal bland annat köpt bolaget Xoom.com som ägnar sig åt internationella transaktioner mellan individer. Man har även förvärvat Paydiant, ett bolag som utvecklar mobila appar åt handlare.

 

Mer än hälften av alla påbörjade kortbetalningar på nätet kommer aldrig till avslut. Paypal är 3-4 gånger bättre än kortbolagen på att skapa avslut.

 

I slutändan handlar det om att utmana Klarna, Swish, Izettle och alla mobila betalbolag om framtidens betalmarknad.

”Ibland är vi konkurrenter, ibland kompletterar vi varandra. Klarna erbjuder främst tjänster för folk som vill betala senare, medan Paypal är ett enkelt sätt att betala direkt”, säger Mårten Barkman.

I grunden är Paypal en plånbok i mobilen som kan kopplas till ett kreditkort. Kunderna kan sedan överföra pengar till varandra eller betala köp på nätet eller i mobilen genom att uppge sin e-postadress och ett lösenord. I princip är tjänsten gratis för användaren, medan handlarna betalar for tjänsten.  

Tidigare i år lanserade Paypal även One Touch, en tjänst som gör betalningen ännu enklare. Har man en gång betalat med Paypal kan man nästa gång betala med ett enda tryck, oavsett butik.

”De flesta påbörjade betalningar på nätet kommer aldrig till avslut. Paypal konverterar 3-4 gånger bättre än kortköp”, säger Barkman.

Totalt har Paypal 170 miljoner aktiva användare i hela världen. Av dessa finns cirka tre miljoner i Skandinavien, varav en miljon i Sverige.

För några år sedan använde svenskar främst Paypal för att handla på utländska e-handelssajter. Men på senare år har tjänsten blivit allt större på svenska e-handelssajter.

”Idag samarbetar vi med cirka 35 procent av de 200 största e-handelsbolagen i Sverige. Om två år ska den siffran vara 60-70 procent”, säger Mårten Barkman.

Samtidigt tillägger han att e-handelsbolag blir ett allt mer flytande begrepp.

Den senaste tillskottet i Paypalfamiljen är elektronikkedjan Elgiganten, som finns både på nätet som detaljhandelskedja. Men Paypal är även en del av hamburgerkedjan Max nya app, som låter kunder förbeställa och betala mat, som de hämtar på närmaste Max-restaurang.  

”Folk är inte intresserade av att betala med mobilen per se. Mobila betalningar kommer drivas av appar som erbjuder ett mervärde när man gör det”, säger Mårten Barkman med en liten känga till bolag som svenska Seamless, som främst fokuserar på tekniken.

Vid sidan av Max lyfter Barkman även fram Easypark, en app där man betalar för sin parkering samt Cabonline, ett samarbete mellan Taxi Kurir, Taxi 020 och Topcab för att beställa och betala taxiresan i mobilen. Båda appar erbjuder Paypal som betallösning.

”Med Cabonline godkänner man priset i förväg. När man är framme är det bara att kliva ut ur bilen”, säger Barkman.

För att driva denna app-trend har Paypal alltså köpt bolaget Paydiant, ett så kallat white label-bolag inom butiksappar. Målet är att hjälpa handlare som vill utveckla en app för förbeställningar, betalningar och specialerbjudanden.

Paypal Skandinavien funderar även på att ta upp kampen med bankernas betalapp Swish. I USA äger Paypal redan tjänsten Venmo, som används för att skicka pengar mellan personer. På sikt kan det bli aktuellt med något liknande i Sverige.

”Har du pengar i sin Paypalplånbok kan du skicka pengar till ett annat Paypalkonto gratis. Men om du ska använda ditt kreditkort för att skicka pengar medför det en avgift. Men vi inser att folk förväntar sig kunna göra överföringar och ser detta som en naturlig tjänst att utveckla”, säger Mårten Barkman.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera