Hoppa till innehållet

Paypals Sverigechef på krigsstigen – vill dubbla verksamheten inom två år

Fyra månader efter Paypals avknoppning från Ebay är Skandinavienchefen Mårten Barkman på krigsstigen. Antalet samarbetspartners inom svensk e-handel ska dubblas på två år – och de mobila betalningarna ska sparkas igång genom att hjälpa företag utveckla egna appar.

Mårten Barkman är chef för Paypal i Skandinavien.
Mårten Barkman är chef för Paypal i Skandinavien.Foto: Paypal

Amerikanska betaljätten Paypal har haft eget Sverigekontor och svensk kundtjänst sedan 2012. Men fram till nu har man hållit en låg profil.

Det är något som Skandinavienchefen Mårten Barkman vill ändra på. Sedan Ebay knoppade av och börsnoterade Paypal på Nasdaq i juli i år har bolaget höjt ambitionsnivån rejält.

”Vi vill bli mer relevanta för våra kunder”, säger Mårten Barkman när Di träffar honom på kontoret i Vasastan i Stockholm.

Han delar kontor den svenska köp- och säljsajten Tradera, som numera är en del av Paypal. Bolagen jobbar nära ihop, men nu gäller det att öka banden till andra handlare och lägga till nya tjänster.

På senaste har Paypal bland annat köpt bolaget Xoom.com som ägnar sig åt internationella transaktioner mellan individer. Man har även förvärvat Paydiant, ett bolag som utvecklar mobila appar åt handlare.

 

Mer än hälften av alla påbörjade kortbetalningar på nätet kommer aldrig till avslut. Paypal är 3-4 gånger bättre än kortbolagen på att skapa avslut.

 

I slutändan handlar det om att utmana Klarna, Swish, Izettle och alla mobila betalbolag om framtidens betalmarknad.

”Ibland är vi konkurrenter, ibland kompletterar vi varandra. Klarna erbjuder främst tjänster för folk som vill betala senare, medan Paypal är ett enkelt sätt att betala direkt”, säger Mårten Barkman.

I grunden är Paypal en plånbok i mobilen som kan kopplas till ett kreditkort. Kunderna kan sedan överföra pengar till varandra eller betala köp på nätet eller i mobilen genom att uppge sin e-postadress och ett lösenord. I princip är tjänsten gratis för användaren, medan handlarna betalar for tjänsten.  

Tidigare i år lanserade Paypal även One Touch, en tjänst som gör betalningen ännu enklare. Har man en gång betalat med Paypal kan man nästa gång betala med ett enda tryck, oavsett butik.

”De flesta påbörjade betalningar på nätet kommer aldrig till avslut. Paypal konverterar 3-4 gånger bättre än kortköp”, säger Barkman.

Totalt har Paypal 170 miljoner aktiva användare i hela världen. Av dessa finns cirka tre miljoner i Skandinavien, varav en miljon i Sverige.

För några år sedan använde svenskar främst Paypal för att handla på utländska e-handelssajter. Men på senare år har tjänsten blivit allt större på svenska e-handelssajter.

”Idag samarbetar vi med cirka 35 procent av de 200 största e-handelsbolagen i Sverige. Om två år ska den siffran vara 60-70 procent”, säger Mårten Barkman.

Samtidigt tillägger han att e-handelsbolag blir ett allt mer flytande begrepp.

Den senaste tillskottet i Paypalfamiljen är elektronikkedjan Elgiganten, som finns både på nätet som detaljhandelskedja. Men Paypal är även en del av hamburgerkedjan Max nya app, som låter kunder förbeställa och betala mat, som de hämtar på närmaste Max-restaurang.  

”Folk är inte intresserade av att betala med mobilen per se. Mobila betalningar kommer drivas av appar som erbjuder ett mervärde när man gör det”, säger Mårten Barkman med en liten känga till bolag som svenska Seamless, som främst fokuserar på tekniken.

Vid sidan av Max lyfter Barkman även fram Easypark, en app där man betalar för sin parkering samt Cabonline, ett samarbete mellan Taxi Kurir, Taxi 020 och Topcab för att beställa och betala taxiresan i mobilen. Båda appar erbjuder Paypal som betallösning.

”Med Cabonline godkänner man priset i förväg. När man är framme är det bara att kliva ut ur bilen”, säger Barkman.

För att driva denna app-trend har Paypal alltså köpt bolaget Paydiant, ett så kallat white label-bolag inom butiksappar. Målet är att hjälpa handlare som vill utveckla en app för förbeställningar, betalningar och specialerbjudanden.

Paypal Skandinavien funderar även på att ta upp kampen med bankernas betalapp Swish. I USA äger Paypal redan tjänsten Venmo, som används för att skicka pengar mellan personer. På sikt kan det bli aktuellt med något liknande i Sverige.

”Har du pengar i sin Paypalplånbok kan du skicka pengar till ett annat Paypalkonto gratis. Men om du ska använda ditt kreditkort för att skicka pengar medför det en avgift. Men vi inser att folk förväntar sig kunna göra överföringar och ser detta som en naturlig tjänst att utveckla”, säger Mårten Barkman.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera