Hoppa till innehållet

Pengarna sinar för Readly

Den omtalade lästjänsten Readly missade målet på 30 miljoner i den senaste nyemissionen, kan Di Digital avslöja. Dessutom ombeds cheferna på bolaget nu att hålla extra hårt i pengarna.

Foto: Readly

På Readlys extrastämma i december förra året beslutades att bolaget skulle ta in mer kapital från aktieägarna. Ägarna fick då möjlighet att fram till den 13 april teckna nya preferensaktier för 170 kronor styck. Men nyemissionen har inte gått som ledningen hoppats på.

Enligt ett mail till aktieägarna den 15 april, som Di Digital tagit del av, var Readly tvunget att skjuta fram anmälningstiden för nyemissionen i två veckor. Att tillräckligt mycket pengar inte kom in uppgavs bero på påskhelgen och att vissa aktieägare missat att ta del av informationen om nyemissionen.

Vad resultatet av den förlängda finansieringsrundan blev har hittills inte kommunicerats ut till aktieägarna. Men de 30 miljoner kronor som var ledningens ursprungliga ambition är det inte tal om.

”Vi tog in betydligt mindre. Vad det betyder kan jag återkomma till när allt är klart och noterat hos bolagsregistret”, säger Readlys vd Per Hellberg till Di Digital.

Enligt uppgift till Di Digital har dessutom Readlys landschefer under det senaste året blivit tillsagda att se över vilka fakturor som de kan vänta med att betala.

Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press

”Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press, och så är det även i vårt fall. Det är väl inte helt konstigt i en uppstart när man ligger och skjuter kostnader mer än vad man får in i intäkt, att man måste planera sina utflöden”, säger Per Hellberg.

En annan huvudvärk för bolaget är den stämningsansökan som Stefan Ohlsson, tidigare Chief Content Officier för Ready, riktade mot bolaget i februari i år. Enligt ansökan ska avskedandet av Stefan Ohlsson vara ogiltigt då han sagts upp utan skälig grund.

Stefan Ohlsson kräver nu skadestånd på sammanlagt 140 000 kronor. Han vill även att bolaget betalar ut hans lön, om knappt 125 000 kronor per månad, från december 2014 fram till datumet för förhandlingen.  

I tisdags kunde Di Digital berätta att Readly missade sina uppsatta omsättningsmål för 2014. Bolaget hoppas nu att ett nytt återförsäljaravtal med Telia ska ge den tillströmning av kunder man behöver. 

Läs även: Kan Telia ge Readly luft under vingarna?

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera