Hoppa till innehållet

Penningtvättskoll på Toborrow – hundratals kunder drabbade

Flera hundra av Toborrows långivare har drabbats av försenade återbetalningar. Skälet är att crowdfundingbolaget stramar åt sina rutiner kring penningtvätt. ”Vi jobbar på, i princip dygnet runt”, säger vd Sofie Lundström.

Toborrows vd och medgrundare Sofie Lundström.
Toborrows vd och medgrundare Sofie Lundström.Foto: Toborrow

Penningtvätt och finansiering av terrorism är en av riskerna med crowdfunding i Sverige, enligt Finansinspektionens kartläggning av branschen som kom i december. Risken är att svarta pengar tvättas när en kund satsar på att låna ut kapital till ett av de projekt som crowdfundingbolagen förmedlar.

På den fronten jobbar nu en av branschens aktörer, Toborrow, för att komma ikapp. Hundratals återbetalningar skjutits upp medan bolagets sju anställda har fullbordat bakgrundskontroller av kunderna. 

”Vi jobbar på, i princip dygnet runt”, säger vd Sofie Lundström.

Totalt fem projekt hade på tisdagen drabbats av försenade återbetalningar. Mellan 20 och 200 långivare är knutna till varje lån som Toborrow förmedlar, enligt bolaget. Alltså kan upp till 1000 kunder ha drabbats av sinkade återbetalningar.

Man får vara medveten om att det tar tid.

Pengarna har i de fallen kommit in till Toborrow från låntagaren. Men de har inte kunnat betalas ut till långivarna förrän bolaget gått igenom deras frågesvar.

”Vi har flera tusen medlemmar och ska gå igenom uppgifterna vi har fått in. Man får vara medveten om att det tar tid”, säger Sofie Lundström och uppskattar att betalningarna hamnar i fas igen inom några dagar.

Läs mer: Tung nedvärdering i Toborrow

Tidigare har Toborrow inte ställt några konkreta frågor för att förebygga penningtvätt. Förra veckan skickade bolaget ut ett formulär där kunderna bland annat skulle fylla i om de är dubbelmedborgare och om de är skattepliktiga i något annat land.

Frågebatteriet påminner om det som svenska banker förväntas ställa till sina kunder. Brister på området har lett till att Finansinspektionen har bötfällt Nordea i två omgångar, senast med en straffavgift på 50 miljoner kronor våren 2015.

Rutinskärpningen är enligt Toborrow en del av att bolaget i januari ansökte hos FI om att bli klassad som en betaltjänst. Tidigare har Toborrow varit registrerat som finansiellt institut.

Läs mer: Toborrow-grundare går till EQT Ventures

”Hela branschen bygger på förtroende. Därför är det viktigt att följa den lagstiftning som finns”, säger Sofie Lundström.

”Detta är positivt på det sättet att man är tydlig hur man ska nå konsumentskydd, samtidigt som det under en övergångsperiod blir det lite mer administration för våra kunder och höga administrativa kostnader.”

Di Digital rapporterade i januari att Toborrow nyligen hade tagit in kapital till en tredjedel av sin tidigare värdering. Då framkom det också att en av bolagets medgrundare hade lämnat Toborrow för att gå till riskkapitalbolaget EQT Ventures.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera