Hoppa till innehållet

Pensionsjätte startar innovationslab 

Danske Banks försäkringsbolag Danica Pension investerar 25 Mkr i ett innovationslab för framtidens pensionslösningar. 

Danica letar nu efter ledigt kontorsutrymme med coworkingytor och startupkänsla.
Danica letar nu efter ledigt kontorsutrymme med coworkingytor och startupkänsla.Foto: Thinkstock

Sveriges tonåringar är totalt ointresserade av pensionsfrågor och har ingen aning om vad Danica är. Det är utgångspunkten när svenska Danica Pension investerar 25 Mkr i ett innovationslab för framtidens pensionslösningar.

Di Digital rapporterade tidigare i veckan att man skulle husera på det hajpade startupkontoret Epicenter, men dessa planer har ändrats i sista stund. Danica letar därför efter ledigt kontorsutrymme i andra lokaler med coworkingytor och startupkänsla.

Ett trettiotal medarbetare plockas från Danica Pension och den digitala affärsutvecklingsbyrån Great Works. Vidare har man handplockat en rad andra experter.

”Hela branschen står inför stora utmaningar. Vi måste skapa en beredskap och ta initiativ i den digitalisering som nu sker. Många kunder ser vår bransch som obegriplig, tråkig och föga transparent. Samtidigt är det en viktig bransch”, säger Claes Carlson, vd på Danica Pension försäkringsaktiebolag.

Många kunder ser vår bransch som obegriplig, tråkig och föga transparent.

Bolaget omsätter 9-10 miljarder kronor årligen och utgör cirka fem procent av försäkringsmarknaden i Sverige. Ett av deras största områden är depåförsäkringar för tjänstepension och privatsparande.

Läs mer: Nordeas Stockholmskontor blir nytt startupcentrum

”Vi är det enda försäkringsbolaget som finns på alla kollektivavtalsområden inom fondförsäkring. Ändå är vårt varumärke relativt okänt för de flesta svenskar”, medger vd Claes Carlson.

Danicas vd Claes Carlson med projektledarna Betty Mickos och Malena Lundin.

Betty Mickos, Great Works, Claes Carlson, vd Danica Pension, och Malena Lundin, Head of Lab.


De senaste åren har en rad startupbolag dykt upp med appar som ska göra sparande enklare och roligare för unga människor. DI Digital har bland annat skrivit om satsningar som Tink, Qapital, Dreams, Klirr och Pensionera.

Ska detta resultera i en rolig app för tonåringar?

”Ingen aning. Det är därför vi startar labbet. Jag är säker på att hela affärsmodellen är på väg att förändras. Det kan absolut bli appar, Det kan även bli en affärsmodell som är tydligare och mer transparant”, säger vd Claes Carlson.

Han tycker det är viktigt att innovationslabbet får sitta med andra startupbolag, istället för att bli en avdelning på Danicas Stockholmskontor på Kungsträdgårdsgatan.

”Det är otroligt viktigt att separera detta från kärnverksamheten. Labbet ska jobba som en startup och utgå ifrån konsumentbehovet. Den här guppen människor ska ges utrymme och frihet”, säger han.

Danicas innovationslab ska flytta in i januari och ledas av två projektledare. Den ena är Danicas Malena Lundin, som får titeln Head of Lab, och den andra är Betty Mickos, chef för innovationsstrategi på Great Works.

De första resultaten väntas redan efter sommaren.

”Målsättningen är att vi ska kunna implementera nya idéer redan under hösten 2016”, säger Claes Carlson, vd på Danica Pension.

Fotnot: Detta är en ny version av en tidigare publicerad artikel.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera