Hoppa till innehållet

Per Bolund om Trustbuddy: ”Lycksökare” 

Finansmarknadsminister Per Bolund ser Trustbuddy-skandalen som ett undantag i en annars lovande bransch. ”Den stora risken är att hela sektorn får dåligt rykte om det kommer för många sådana här fall”, säger han. 

Finansmarknadsminister Per Bolund
Finansmarknadsminister Per BolundFoto: Jack Mikrut

Förra månadens konkurs i Trustbuddy, som erbjöd konsumentlån via en nätplattform, kan komma att drabba tusentals småsparare som satt in pengar. Finansmarknads- och konsumentministern Per Bolund är just nu ute på turné bland landets nya finansiella bolag. Han ser Trustbuddy-skandalen som en bieffekt av en bransch i snabb tillväxt.

”I alla branscher som utvecklas snabbt så finns det en risk att det lockar till sig lycksökare. Det finns bedragare inom alla branscher tyvärr. Den stora risken är att hela sektorn får dåligt rykte om det kommer för många sådana här fall. Det måste vi göra allt vi kan för att undvika eftersom utvecklingen har så mycket positivt att erbjuda konsumenterna”, säger han.

Men mer regleringar är inte en given lösning på problemet.

”Vi måste ha en reglering som gör att det inte missbrukas av lycksökare eller oseriösa aktörer. Vi har ju sett det i Sverige med Trustbuddy som inte agerat som man ska göra. Samtidigt är det lika illa att överreglera och stoppa utvecklingen i en sektor. Nu har Finansinspektionen fått i uppdrag att titta på lagstiftningen i p2p-lånesektorn”, säger han.

Läs även: Miljonbluffen i Trustbuddy – så här gick det till

Efter Trustbuddys konkurs har det framförts kritik mot Finansinspektionen, FI, som lät bolaget bedriva sin verksamhet utan ett permanent tillstånd. En utdragen ansökningsprocess gjorde att Trustbuddy även vid konkursen endast hade ett tillfälligt tillstånd från FI.

 

Den stora risken är att hela sektorn får dåligt rykte om det kommer för många sådana här fall.

 

Enligt Per Bolund är det en av de saker som FI nu ser över.

”Jag tror att det är bra om man kan ha en snabb hantering av den här typen av företag. Det är klart att gråzoner medför risker. Jag vet att Finansinspektionen har analyserat det och tittar på hur man kan undvika den här typen av händelser framöver”, säger han.

Under den senaste tidens turné i den så kallade fintech-sektorn har Per Bolund besökt bolag som Bambora, Klarna och Toborrow.

”Man imponeras av hastigheten i förändringen. Fintech-sektorn gör en stor insats, vilket också märks på den globala efterfrågan. De stora bankerna har kanske inte har varit lika snabba i vändningarna”.

Går det så snabbt att ni lagstiftare har svårt att hänga med?

”Det där är faktiskt en viktig fråga. De som byggt upp stora marknadsandelar med befintliga marknadslösningar kan känna ett visst motstånd och dessutom vara ganska starka lobbyister på oss i politiken för att bevara de modellerna. Där tror jag att vi har en väldigt viktig uppgift i politiken att inte bara lyssna på dagens starka aktörer utan också på framtidens aktörer”, säger Per Bolund. 


Lyssna på Digitalpodden om Trustbuddy-härvan:

http://embed.acast.com/digitalpodden/trustbuddy-harvan-recordedfutureochdrommenomenlaserhyvel

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera