Hoppa till innehållet

Persbrandts tatueringstjänst Inkbay tar in kapital

Inkbay Tattoo tar in ytterligare 4 miljoner kronor i kapital. Nu sneglar marknadsplatsen för tatueringar på en internationell expansion.

Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.
Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.Foto: pressbild

Tatueringar blir alltmer accepterat och vanligt. Bara i Stockholm finns det cirka 300 verksamma tatuerare. För Fredrik Glimskär fanns det ett uppenbart behov av en digital marknadsplats där kunder både kan välja motiv och studio samt boka och betala för sin tatuering. Därmed grundade han Inkbay i maj i fjol.

Efter att Inkbay i fjol tog in 2 miljoner kronor av Zenith inkubator, med Mikael Persbrandt som delägare, har bolaget i dag cirka 25 procent av marknaden i Stockholm, enligt grundaren.

”Vi startade Inkbay i maj i fjol och har knutit till oss 75 bolag som vi arbetar med. Vi upplever lite av en snöbollseffekt och det tror jag beror på att det inte finns någon annan, inte ens på global nivå, som gör det vi gör”, säger Fredrik Glimskär.

Foto: Zenith.

För Zeniths inkubator ansvarar Tommy Jakobsson, Mathias Rosenqvist, Jimmy Johansson och Mikael Persbrandt för verksamheten.

Nu tar Inkbay in ytterligare 4 Mkr, den här gången av Tommy Jacobssons Zenith Venture Capital (NTL).  

”Vi drog igång Inkbay i Stockholm, eftersom vi känner den marknaden bra. Men Inkbay är en global satsning och det är här som Zenith kommer in. Vi tror att vi har en vettig modell för hur vi ska kunna skala det här för ganska små medel. Vi har redan bra diskussioner i London”, säger Fredrik Glimskär.

Läs även: Mikael Persbrandt investerar i tatuerings-startup 

Bolaget har numera fem anställda och har till en start arbetat från SUP46 i Stockholm. Nu kommer bolaget att flytta till nya lokaler på Södermalm. 

”Vi har sålt i lite mer än ett kvartal och siffrorna ser väldigt bra ut. Vi har spöat alla våra KPI:er och innan året är slut kommer vi förhoppningsvis gå med break even i Stockholm.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera