Hoppa till innehållet

Pinterest köper hyllad app – vill åt svensk talang

Det sociala nätverket Pinterest köper appen Curator för en hemlig summa. Affären beskrivs som ett "talangköp" för knyta till sig den svenska produktdesignern Daniel Nordh.

Daniel Nordh har nyss börjat som produktdesigner på Pinterests huvudkontor i San Francisco.
Daniel Nordh har nyss börjat som produktdesigner på Pinterests huvudkontor i San Francisco.

(Di Digital/San Francisco) Pinterest verkar gilla svenska designers. Daniel Nordh, som visserligen har bott i London de senaste elva åren, är en av tre nyliga rekryteringar som bolaget har gjort av svenskar.

De andra två är de grafiska formgivarna Andreas Helin från byrån BVD och Sara Strand från 25h. 

Daniel Nordh är grundare av startupbolaget Curator & Co och har, tillsammans med en anställd, utvecklat en designapp för att presentera bild och text på ett snyggt sätt.

Nu köps Curator upp av Pinterest för talangen, ett så kallat ”talent acquisition”-köp. Någon köpessumma har inte offentliggjorts.

I praktiken innebär uppköpet att Daniel Nordh anställs som produktdesigner och kommer ha ansvar för ett litet team med designers på Pinterests huvudkontor i San Francisco.

”Det känns spännande och jättebra. Om man gör något inom app- och startupvärlden så kan man väl ändå säga att Silicon Valley fortfarande är det ställe som den världen snurrar runt”, säger Daniel Nordh till Di Digital. 

För några år sedan blev han introducerad till Pinterests huvuddesigner, svensken Andreas Pihlström, av Soundcloud-medgrundaren Eric Whalforss. Pinterests medgrundare Evan Sharp satt med i mötet och tycke uppstod.

”Det kändes som att vi gillade varandra och hade tänkt på många liknande problem”, säger Daniel Nordh.

Under förra året var han i San Francisco flera gånger och varje gång träffade han Evan Sharp. Efter några år med att utveckla Curator kände Daniel Nordh att det var dags att tackla en lite större användarbas.

”Jag kommer att fokusera på några av de mest grundläggande, men också viktigaste funktionerna i Pinterests tjänst. Hur vi hjälper folk att spara saker och hitta dem igen för att göra något av dem”, säger Daniel Nordh. 

Det är ju vanligt att tjänster läggs ner vid ett talangköp, vad händer med Curator?

”Appen kommer att finnas kvar i sin nuvarande form och är egentligen inte med i dealen. Jag kommer att ha hand om den, men inte lägga så mycket tid på att utveckla den”, säger Daniel Nordh.

Kan du säga något om köpesumman?

"Nej, det kan jag inte göra. Det får andra spekulera i."

Hur många användare har appen?

”Några hundra tusen har registrerat sig, men på månatlig basis är det ett mindre antal, runt några tiotusentals som är aktiva”, säger Daniel Nordh.

Pinterests användarbas är betydligt mycket större, med 100 miljoner aktiva användare i månaden. Bokmärkestjänsten, som grundades 2010, är stor i USA och har under de senaste åren satsat på en internationell expansion, men inte tagit fart i Sverige.

När det gäller intäkter har Pinterest fortfarande mycket kvar att bevisa. Bolaget omsatte runt 100 miljoner dollar förra året från annonsering av olika slag, enligt Wall Street Journal. Hittills har man tagit in drygt 3,1 miljarder dollar i riskkapital och den senaste värderingen låg på 11 miljarder dollar. Det ryktas också att det är en börsnotering på gång för Pinterest under året.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera