Hoppa till innehållet

Plagiatstriden rasar vidare – tredje stämningen mot Getaccept avslagen

En infekterad strid har blossat upp mellan nyhetsbrevsjätten Apsis och startupbolaget Getaccept. Nu har ännu en stämningsansökan från Apsis avslagits i Malmö tingsrätt, och bolaget tvingas betala rättegångskostnader på en kvarts miljon. 

Mathias Thulin, delägare och styrelseordförande, och Samir Smajic, vd på Getaccept. Foto: Emil Malmborg
Mathias Thulin, delägare och styrelseordförande, och Samir Smajic, vd på Getaccept. Foto: Emil Malmborg

Sedan i januari i år har nyhetsbrevsbolaget Apsis lämnat in två stämningsansökningar och begärt att få driva vidare den andra mot startupbolaget Getaccept, som nyligen antogs till det prestigefyllda acceleratorprogrammet Y Combinator i Silicon Valley.

I stort handlar stämningarna om att den numera före detta Apsis-anställde Mathias Thulin, som sålde bolaget Prospecteye till Apsis i januari 2014, ska ha brutit mot sitt anställningavtal. Mathias Thulin var även medlem i Apsis koncernledning och vd för Prospecteye, som blev ett dotterbolag till Apsis. Han ska, enligt stämningsansökningarna som riktas både mot honom och Getaccept, ha stulit företagshemligheter från Apsis och bedrivit konkurrerande verksamhet i bolaget Getaccept, där han är delägare och styrelseordförande.

Som Di Digital rapporterade i januari avslogs den första stämningsansökningen. Det på grund av att det saknades tillräcklig bankgaranti från Apsis sida. Ärendet överklagades också till Arbetsdomstolen, men nekades prövotillstånd.

Läs även: Apsis stämmer Getaccept för stöld av företagshemligheter

Sedan dess har det kommit en ny stämningansökning som även den avslogs, men Apsis begärde att den skulle drivas vidare och i veckan blev det klart med ännu ett avslag.

I beslutet ingår också att Apsis är skyldig att stå för Getaccepts och Mathias Thulins rättegångskostnader, till en summa av 250 000 kronor.

Besluten kan överklagas till Arbetsdomstolen och målet kan drivas vidare i tingsrätten.

”Jag är förvånad över Apsis agerande och förstår inte vad de önskar uppnå”, säger Mathias Thulin, till Di Digital.

Han vill inte kommentera de specifika anklagelserna närmare, men hävdar att Getaccept inte har utnyttjat några av Apsis företagshemligheter.

Apsis hävdar att Mathias Thulin och Getaccept ska ha använt en idé som följde med i köpet av Prospecteye och kallas ”Offert Online”. Mer exakt vad den går ut på är inte utskrivet i de handlingar Di Digital har fått ta del av från tingsrätten. Mathias Thulins och Getaccepts advokater skriver, i ett svar till tingsrätten, att bolaget bygger på en annan idé som inte nämns i Offert Online, nämligen digital signering av pdf-dokument.

Apsis vd Kim Mortensen avböjer i ett mejl till Di Digital att kommentera ärendet. Han hänvisar till det tingsrätten har angett som skäl till besluten om avslag.

Där står bland annat att det ”framstår för tingsrätten som att Mathias Thulin agerat illojalt under sin tid som anställd hos Apsis och därvid låtit bli att utveckla en produkt där och istället medverkat till att den utvecklats i annat bolag”.

Men tingsrätten konstaterar även att det inte nödvändigtvis innebär att han nu bedriver konkurrerande verksamhet eller har röjt företagshemligheter. Och inte heller att Getaccept har utnyttjat en företagshemlighet, men att den vaga beskrivningen av Offert Online har gjort bedömningen svårare.

Mathias Thulin och Jonas Blanck, också delägare i Getaccept och Apsis-anställd, blev som en följd av stämningarna båda uppsagda från Apsis den 1 februari. Tillsammans startade de bolaget Prospecteye, när Jonas Blanck var tjänstledig från sin anställning i ett år, som sedan köptes upp av Apsis.

”Jag har inte så mycket att kommentera. Det känns så klart tråkigt att som 5:e anställd och efter 11 år på Apsis bli avskedad och behandlad på detta sätt”, säger Jonas Blanck.

Just nu befinner sig Mathias Thulin och Jonas Blanck i Silicon Valley, där Getaccept under tre månader deltar i acceleratorsprogrammet Y Combinator.

“Vi har försökt hålla oss opåverkade under processen”, säger Getaccepts vd Samir Smajic.

Läs även: Malmöbolag antaget till Y Combinator

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera