Netflix. HBO. C More. Amazon. SVTPlay. Youtube. Det finns mer rörlig bild än någonsin, men samtidigt är marknaden uppdelad på många aktörer.
Det här vill svenska Playpilot råda bot på. Bolaget grundades 2015 av Adam Chrigström och Henning Horn som båda har en bakgrund som medieanalytiker.
”Vi såg en tydlig frustration bland användarna över att utbudet var så otroligt fragmenterat”, säger Adam Chrigström till Di Digital.
Det är den nya tv:n, nästa primära plattform för rörlig bild
Så de sade upp sig för att bygga Playpilot som fram tills nu har finansierats bland annat genom ett innovationslån från Almi och genom att en av grundarna sålde sin lägenhet.
Nu hoppas bolaget kunna utveckla sin produkt och nå en kritisk massa med användare med hjälp av en färsk investering från investmentbolaget Comade Sthlm, som helägs av Tom Persson, H&M-ordföranden Stefan Persson yngste son.
Varken Comade eller Playpilot vill bekräfta några summor men i våras gick H&M-arvingens investmentbolag in med mellan 10 och 15 miljoner kronor i VR-bolaget Warpin.
Läs även: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag
Playpilots lösning bygger på att användarna utforskar innehållet från alla streamingtjänster genom en plattform för att sedan länka dem vidare till respektive leverantör när de vill titta på något.
Playpilot låter användarna utforska material från många olika streamingtjänster. Planen är att ovanpå detta bygga en rekommendationsmotor som anpassar innehållet efter individen. Foto: Jonas Eng
Ambitionerna är högt ställda:
”Det är lätt att tro att det här är en sökmotor eller en digital tv-tablå. Men vi ser att det här har en potential som är mycket större. Det är den nya tv:n, nästa primära plattform för rörlig bild. Vi vill bli den naturliga startpunkten för all videokonsumtion.”
Steg ett är att ge användarna tillgång till sökfunktionalitet och att utforska innehåll. Men det är steg två som Adam Chrigström ser som den viktigaste pusselbiten. Den handlar om att individanpassa tjänsten.
Läs även: Svenska plattformen Playpilot slår samman “fin-tv” med Youtube
”Rekommendationsmotorn är en av vår tids mest inflytelserika innovationer. Den digitala revolutionen har ju gjort tillgången på material större än vad en person rimligtvis kan utvärdera eller överblicka”, säger Adam Chrigström.
Som en lyckad rekommendationsmotor lyfter han fram Spotifys Discover Weekly som varje vecka automatiskt väljer ut 30 låtar baserat på lyssnarens preferenser.
Många av dagens strömningstjänster har rekommendationsmotorer. Men skälet till att de inte är lika omtyckta som exempelvis Spotifys Discover Weekly, är enligt Adam Chrigström att de jobbar med begränsade datamängder.
Nu förbereder vi inför hösten, då vi för första gången kommer ha en marknadsbudget att jobba med
Spotify kan jobba med nästan all populär musik. Netflix kan bara rekommendera sin egen katalog.
Här finns en fördel för Playpilot menar han, eftersom bolaget kan rekommendera innehåll från många olika källor.
”För att det ska fungera optimalt behöver man ganska många användare. Just nu utvecklar vi tjänsten för fler språk och marknader, bygger appar, och förbereder systemet för att kunna skala upp snabbt när vi börjar marknadsföra oss ordentligt.”
Playpilot har idag drygt 20 000 användare och växer med omkring 2 000 användare i månaden. Tills alldeles nyligen växte man utan marknadsföring. Men för några dagar sedan vred man på marknadsföringskranen.
”Nu förbereder vi inför hösten, då vi för första gången kommer ha en marknadsbudget att jobba med, mycket tack vare Comade. Vi kommer att jobba med alltifrån klassiska annonser till att influencers som skapar listor på Playpilot med sina rekommendationer.”
Affärsmodellen är att vara en sälj- och räckviddspartner åt streamingtjänsterna. Tanken är att få ersättning för nya kunder som man skickar till streamingtjänsterna.
”På sikt, vid en kritisk massa användare, ser vi en möjlighet att introducera mer klassisk annonsering.”
Läs även: Här är H&M-familjens hemliga techinnehav