Hoppa till innehållet

Playpilot får pengar från H&M-arvinge: ”Det är den nya tv:n”

Svenska Playpilot vill hjälpa tittarna att hitta rätt i djungeln av filmer och tv-serier. Nu backas bolagets vision av Tom Perssons investmentbolag Comade Sthlm.

Playpilots grundare Adam Chrigström och Henning Horn. Foto: Jonas Eng.
Playpilots grundare Adam Chrigström och Henning Horn. Foto: Jonas Eng.

Netflix. HBO. C More. Amazon. SVTPlay. Youtube. Det finns mer rörlig bild än någonsin, men samtidigt är marknaden uppdelad på många aktörer. 

Det här vill svenska Playpilot råda bot på. Bolaget grundades 2015 av Adam Chrigström och Henning Horn som båda har en bakgrund som medieanalytiker.

”Vi såg en tydlig frustration bland användarna över att utbudet var så otroligt fragmenterat”, säger Adam Chrigström till Di Digital.

Det är den nya tv:n, nästa primära plattform för rörlig bild

Så de sade upp sig för att bygga Playpilot som fram tills nu har finansierats bland annat genom ett innovationslån från Almi och genom att en av grundarna sålde sin lägenhet.

Nu hoppas bolaget kunna utveckla sin produkt och nå en kritisk massa med användare med hjälp av en färsk investering från investmentbolaget Comade Sthlm, som helägs av Tom Persson, H&M-ordföranden Stefan Persson yngste son. 

Varken Comade eller Playpilot vill bekräfta några summor men i våras gick H&M-arvingens investmentbolag in med mellan 10 och 15 miljoner kronor i VR-bolaget Warpin.

Läs även: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag

Playpilots lösning bygger på att användarna utforskar innehållet från alla streamingtjänster genom en plattform för att sedan länka dem vidare till respektive leverantör när de vill titta på något.

Foto:
Playpilot låter användarna utforska material från många olika streamingtjänster. Planen är att ovanpå detta bygga en rekommendationsmotor som anpassar innehållet efter individen. Foto: Jonas Eng

Ambitionerna är högt ställda:

”Det är lätt att tro att det här är en sökmotor eller en digital tv-tablå. Men vi ser att det här har en potential som är mycket större. Det är den nya tv:n, nästa primära plattform för rörlig bild. Vi vill bli den naturliga startpunkten för all videokonsumtion.”

Steg ett är att ge användarna tillgång till sökfunktionalitet och att utforska innehåll. Men det är steg två som Adam Chrigström ser som den viktigaste pusselbiten. Den handlar om att individanpassa tjänsten.

Läs även: Svenska plattformen Playpilot slår samman “fin-tv” med Youtube

”Rekommendationsmotorn är en av vår tids mest inflytelserika innovationer. Den digitala revolutionen har ju gjort tillgången på material större än vad en person rimligtvis kan utvärdera eller överblicka”, säger Adam Chrigström.

Som en lyckad rekommendationsmotor lyfter han fram Spotifys Discover Weekly som varje vecka automatiskt väljer ut 30 låtar baserat på lyssnarens preferenser.

Många av dagens strömningstjänster har rekommendationsmotorer. Men skälet till att de inte är lika omtyckta som exempelvis Spotifys Discover Weekly, är enligt Adam Chrigström att de jobbar med begränsade datamängder.

Nu förbereder vi inför hösten, då vi för första gången kommer ha en marknadsbudget att jobba med

Spotify kan jobba med nästan all populär musik. Netflix kan bara rekommendera sin egen katalog.

Här finns en fördel för Playpilot menar han, eftersom bolaget kan rekommendera innehåll från många olika källor.

”För att det ska fungera optimalt behöver man ganska många användare. Just nu utvecklar vi tjänsten för fler språk och marknader, bygger appar, och förbereder systemet för att kunna skala upp snabbt när vi börjar marknadsföra oss ordentligt.”

Playpilot har idag drygt 20 000 användare och växer med omkring 2 000 användare i månaden. Tills alldeles nyligen växte man utan marknadsföring. Men för några dagar sedan vred man på marknadsföringskranen.

”Nu förbereder vi inför hösten, då vi för första gången kommer ha en marknadsbudget att jobba med, mycket tack vare Comade. Vi kommer att jobba med alltifrån klassiska annonser till att influencers som skapar listor på Playpilot med sina rekommendationer.”

Affärsmodellen är att vara en sälj- och räckviddspartner åt streamingtjänsterna. Tanken är att få ersättning för nya kunder som man skickar till streamingtjänsterna.

”På sikt, vid en kritisk massa användare, ser vi en möjlighet att introducera mer klassisk annonsering.”

Läs även: Här är H&M-familjens hemliga techinnehav

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera