Annons
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

Podd: ”Så bygger man en unicorn”

Kriminologen Leif GW Persson och Per-Olof Johannesson, vd för Terranet.

Leif GW Persson investerar i Terranet inför noteringen

Elbilen Tesla Model 3.

Bloomberg: Elbilar snart billigare än bensinbilar

Niklas Österberg, vd Delivery Hero.

Delivery Hero köper konkurrent

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.

Spotify förlikas med artister – avsätter knappt 400 miljoner kronor

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Podd: ”Så bygger man en unicorn”

Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
I det senaste avsnittet av Start möter programledarna Henrik Torstensson, en av grundarna på hälsoappen Lifesum. Ämnet för dagen är hur man bygger ett bolag med ambitionen att värderas till över en miljard dollar, skriver programledaren Adam Peleg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I avsnitt nio av Start pratar vi med Henrik Torstensson om hur man bäddar för att nå unicorn-status med sin startup. Vi går bland annat igenom dessa tre punkter:

1. Team:
Det är oerhört viktigt att ha de bästa personerna i sitt team. Eftersom det inte alltid går att anställa toppstjärnor för alla befattningar inom ett startup är det viktigt att identifiera sina nyckelfunktioner och se till att prioritera dessa. En kultur med hög stresstolerans, som sätter företaget i första hand är även mycket viktigt.

2. Produkt:
För att en produkt ska kunna nå en riktigt stor marknad måste den ha en stark värdeteori bakom sig. Det vill säga en tydlig förklaring om värdet denna produkt tillför och hur den tillför detta värde. Utöver detta så bör produkten vara tio gånger bättre än nuvarande lösningar, för att täcka över för andra brister, byteskostnader, m.m.

Läs mer: Lifesum växer - men kämpar med lönsamheten

3. Affärsmodell:
För att bygga en unicorn bör företaget ha en robust affärsmodell som kan visa hur både en gynnsam produktionskostnad, en skalbar intäktsmodell och en genomförbar go-to-market strategi realistiskt kan ta företaget från mygga till elefant.

Mer om detta i senaste avsnittet av Start!

Adam Peleg
Programledare, Start

Lyssna på via länken nedan eller på Itunes:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post