Podcastmarknaden blir allt hetare i Sverige. Bolag som Spotify och Soundcloud har gett sig in på området, liksom mindre nischaktörer som Perfect Day och Acast.
Acast lanserades i april 2014 men har redan blivit en betydande spelare i Sverige. Bolaget har nu 12 miljoner lyssningar i månaden, enligt vd:n Måns Ulvestam. De har slutit avtal med en rad stora mediehus som Aftonbladet, Expressen, Dagens industri och Viasat.
"Många av de poddcasts som ligger i topp både i Sverige och i Storbritannien kommer från oss", säger Måns Ulvestam, grundare och vd för Acast.
Nyligen kunde Acast också fira att de lockat över Podcastprofilen Kristoffer Triumf från konkurrenten Perfect Day Media.
Men resultatet för fjolåret är inte lika mycket att fira.
Acast har dragit på sig stora kostnader och den samlade förlusten under bolagets första 14 månader summeras till 19,7 Mkr, motsvarande 46 000 kronor om dagen.
Intäkterna var under samma period mer blygsamma 2,6 Mkr.
"Det kostar givetvis att bygga ett system på det sätt som vi har gjort. Innan oss fanns inte en professionell annonsmarknad för podcaster", säger Måns Ulvestam.
Acast fick i fjol in 20 Mkr i finansiering från riskkapitalbolaget Moor. De pengarna hade alltså i stort sett förbrukats vid årsskiftet. I våras levde Acast på lån från Moor.
Det kostar givetvis att bygga ett system på det sätt som vi har gjort.
I maj i år blev det klart att Bonnier Growth Media gick in med 28,5 Mkr för att bli delägare i Acast. Moor valde då också att, förmånligt, omvandla sina lån till aktier vilket innebar att Acast fick in totalt 39 Mkr i ny finansiering.
Di Digital har tittat närmare på detaljerna i finansieringsrundan i maj. Bonnier Growth Media fick 20 procent av aktierna i Acast för 28,5 Mkr vilket värderade hela bolaget till 142 Mkr. Aktierna är preferensaktier som ger Bonnier förtur vid en likvidation.
När Moor först investerade i Acast sommaren 2014 värderades Acast till 55 Mkr.
På mindre än ett år har alltså värderingen stigit med 160 procent, till 142 Mkr.
Acast har nyligen etablerat dotterbolag i Storbritannien och USA och hoppas i år kunna växa där.
"Vi är i gång i USA så till vida att vi har anställda men vi säger inte att vi är igång förrän vi har många som lyssnar och ordentliga intäkter", säger Måns Ulvestam.
Men en högre tillväxttakt kommer också att innebära att pengarna fortsätter rinna ur bolaget.
"Beroende på vilken tillväxttakt bolaget väljer att genomföra kan inte ytterligare emissioner under 2016 uteslutas", skriver bolaget i årsredovisningen.