Hoppa till innehållet

Poddplattformen Acast blöder pengar

Poddplattformen Acast har skördat stora framgångar på den svenska marknaden. Men det har knappast kommit gratis. I fjol förlorade bolaget 46 000 kronor – om dagen.

Måns Ulvestam och Karl Rosander står bakom bolaget Acast som i våras fick in finansiering från Bonnier Growth Media med vd:n Ulrika Saxon.
Måns Ulvestam och Karl Rosander står bakom bolaget Acast som i våras fick in finansiering från Bonnier Growth Media med vd:n Ulrika Saxon.Foto: Evelina Carborn

Podcastmarknaden blir allt hetare i Sverige. Bolag som Spotify och Soundcloud har gett sig in på området, liksom mindre nischaktörer som Perfect Day och Acast.

Acast lanserades i april 2014 men har redan blivit en betydande spelare i Sverige. Bolaget har nu 12 miljoner lyssningar i månaden, enligt vd:n Måns Ulvestam. De har slutit avtal med en rad stora mediehus som Aftonbladet, Expressen, Dagens industri och Viasat.

"Många av de poddcasts som ligger i topp både i Sverige och i Storbritannien kommer från oss", säger Måns Ulvestam, grundare och vd för Acast. 

Nyligen kunde Acast också fira att de lockat över Podcastprofilen Kristoffer Triumf från konkurrenten Perfect Day Media.

Men resultatet för fjolåret är inte lika mycket att fira. 

Acast har dragit på sig stora kostnader och den samlade förlusten under bolagets första 14 månader summeras till 19,7 Mkr, motsvarande 46 000 kronor om dagen.

Intäkterna var under samma period mer blygsamma 2,6 Mkr. 

"Det kostar givetvis att bygga ett system på det sätt som vi har gjort. Innan oss fanns inte en professionell annonsmarknad för podcaster", säger Måns Ulvestam.

Acast fick i fjol in 20 Mkr i finansiering från riskkapitalbolaget Moor. De pengarna hade alltså i stort sett förbrukats vid årsskiftet. I våras levde Acast på lån från Moor. 

Det kostar givetvis att bygga ett system på det sätt som vi har gjort. 

I maj i år blev det klart att Bonnier Growth Media gick in med 28,5 Mkr för att bli delägare i Acast. Moor valde då också att, förmånligt, omvandla sina lån till aktier vilket innebar att Acast fick in totalt 39 Mkr i ny finansiering. 

Di Digital har tittat närmare på detaljerna i finansieringsrundan i maj. Bonnier Growth Media fick 20 procent av aktierna i Acast för 28,5 Mkr vilket värderade hela bolaget till 142 Mkr. Aktierna är preferensaktier som ger Bonnier förtur vid en likvidation.

När Moor först investerade i Acast sommaren 2014 värderades Acast till 55 Mkr.

På mindre än ett år har alltså värderingen stigit med 160 procent, till 142 Mkr. 

Acast har nyligen etablerat dotterbolag i Storbritannien och USA och hoppas i år kunna växa där.

"Vi är i gång i USA så till vida att vi har anställda men vi säger inte att vi är igång förrän vi har många som lyssnar och ordentliga intäkter", säger Måns Ulvestam.

Men en högre tillväxttakt kommer också att innebära att pengarna fortsätter rinna ur bolaget. 

"Beroende på vilken tillväxttakt bolaget väljer att genomföra kan inte ytterligare emissioner under 2016 uteslutas", skriver bolaget i årsredovisningen. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera