Hoppa till innehållet

Polisen dömer ut taxi-appen Heetch – förarna riskerar straff

Polisen säger att Heetch förmedlar en tjänst som är lika olaglig som Uberpop. Därmed riskerar förarna att dömas i tingsrätten. ”Det är klart vi känner ett ansvar”, säger Heetchs Sverigechef.

Transporttjänsten Heetch lanserades i Sverige i somras.
Transporttjänsten Heetch lanserades i Sverige i somras.Foto: Press

Ubers vilja att testa det gränserna för den svenska taxilagstiftningen har hittills lett till att 60 Uberpop-förare har dömts i tingsrätten. Detta eftersom de saknade taxitillstånd och därmed bedrev det som klassas som olaga taxitrafik.

Läs mer: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Nu gör den franska transportappen Heetch ett nytt försök att utamana svensk lagstiftning. Precis som i fallet Uberpop erbjuder Heetch enligt egen utsago samåkning och inte taxiresor. Därför kräver man inte att förarna ska ha taxitillstånd.

Tanken är att passageraren bidrar till förarens bilkostnader med en summa pengar som föreslås baserat på hur långt användaren vill åka. Heetch kallar priset för en donation och varje förare får dra in max 40 000 kronor per år, främst under helgkvällar.

Men Transportstyrelsen anser att även de som kör för Heetch bedriver olaga taxitrafik. Det kunde Di Digital nyligen rapportera. Myndigheten gjorde samma bedömning av Uberpop i juli 2015, två månader innan den första domen mot en Uberpop-förare föll.

Vi har kommunicerat med förarna. De vet att vi backar dem.

Nu instämmer även svensk polis i Transportstyrelsens tolkning. Att Heetchs förare tar emot det bolaget kallar för donationer spelar ingen roll, menar man. Precis som dricks på en restaurang ska de betalningarna vara skattepliktiga.

”Det är samma sak där: man tar betalt av folk även om de betalar en frivillig avgift. Man förväntar sig att få den här gåvan”, säger Largs Berglund, kriminalinspektör på Stockholmnpolisen.

”Vi betraktar detta på samma sätt som Uberpop. För att transportera folk mot betalning ska man ha tillstånd.”

Hittills har det inte inkommit någon anmälan mot Heetch.

”Vi har inte fått in anmälan någon än. Men när detta börjar användas mer frekvent kommer det att dyka upp även hos oss”‚ säger Lars Berglund.

Därmed riskerar Heetchs förare att fällas i domstol. Men Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, står på sig.

”Vi är ingen taxitjänst. Att säga att de kör olaglig taxi är helt orimligt, det behövs ett nytt regelverk för samåkning.”

Oavsett vad ni tycker löper förarna en risk att fällas i domstol. Känner ni något ansvar här?

”Det är klart vi gör. Vi har kommunicerat med förarna. De vet att vi backar dem. Vi har kommunicerat allt som Transportstyrelsen har sagt till oss och försöker vara helt öppna med den information vi får från utredningen och andra myndigheter.”

I dag använder mellan 20 och 30 förare Heetch, som främst förmedlar transporter under helger på kvällstid.

Läs mer: Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera