Hoppa till innehållet

Popstjärnornas favorit Kobalt närmar sig unicorn-status

Svenskgrundade Kobalt Music fyller på kassan med 660 miljoner kronor. Värderingen överstiger 6 miljarder kronor. I ägarkretsen finns redan Max Martin, Paul McCartney och Google Ventures.

Svenske Willard Ahdritz är Kobalt Musics grundare och vd, här fotograferad utanför bolagets huvudkontor vid Times Square i New York.
Svenske Willard Ahdritz är Kobalt Musics grundare och vd, här fotograferad utanför bolagets huvudkontor vid Times Square i New York.Foto: Axel Öberg

Den digitala förlagsjätten Kobalt (NTL) grundades 2000, när fildelningstjänsten Napster var som störst. Det i dag globala företagets affärsidé är att digitalisera hur musiker får betalt.

Kobalt står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan. Bolaget var tidigt med att låta sina artister behålla 90 procent av låtintäkterna i en tid då de flesta bara såg omkring 70 procent av pengapotten.

Kobalts artiststall rymmer bland andra Lauryn Hill och Carly Rae Jepsen medan svenska Max Martin och Paul McCartney är delägare i bolaget jämte jättar som Balderton Capital och Google Ventures. Bolaget uppskattar sig ha en koppling till 40 procent av låtarna på topp 100-listorna i England och USA.

Läs mer: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör 

Nu ska Kobalt skala upp sin royaltyaffär, det vill säga hur utbetalningar tar sig från radiostationer eller streamingtjänster till artisternas eller skivbolagens fickor. För att göra det tar Kobalt in 75 miljoner dollar, eller drygt 660 miljoner kronor, i riskkapital.

”Med den höga tillväxten av streaming och alla miljarder mikrotransaktioner som sker för varje låt har musikindustrin blivit mer komplex än någonsin”, säger Willard Ahdritz (NTL), Kobalts grundare och vd, i ett skriftligt uttalande.

Den nya investeringen värderar Kobalt som helhet till 700 miljoner dollar, eller 6,2 miljarder kronor, med de nya pengarna borträknade. Det säger bolaget till Di Digital.

Därmed närmar sig Kobalt gränsen för en unicorn på 1 miljard dollar. Huvudinvesterare i den nya rundan är den amerikanska mediejätten Hearst Entertainment.

“Willard har briljant positionerat Kobalt som ett viktigt företag i mitten av denna snabbväxande industri”, säger Hearst Entertainments vd Neeraj Khemlani.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

De tidigare ägarna Balderton Capital och MSD Capital deltar i rundan medan Google Ventures, som investerade i Kobalt 2015, avstår. Därmed har Kobalt hittills tagit in cirka 1,7 miljarder kronor i riskkapital.

Liksom två andra stora svenska teknikbolag i musikbranschen – streamingtjänsterna Spotify (NTL) och Soundcloud (NTL) – är Kobalt ännu inte lönsamt. Under räkenskapsåret som avslutades i juni i fjol uppgick förlusterna till drygt 170 miljoner kronor.

Intäkterna hamnade på 2,3 miljarder kronor, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Detta år räknar Kobalt med att intäkterna stiger med 35 procent jämfört med föregående år till drygt 3 miljarder kronor.

Lyssna: Allt om Kobalt i Digitalpodden

Kobalt är inte ensamma om att vilja förnya hur musiker tjänar pengar. Spotify köpte nyligen det Brooklyn-baserade företaget Mediachain (NTL) vars teknik ska ska göra utbetalningar till rättighetsägare snabba, digitala och spårbara.

Mediachain Labs bygger sin lösning på blockkedjan, tekniken som till exempel möjliggör handel i kryptovalutan bitcoin.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en interaktiv databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Rättelse: I en tidigare version av denna text angavs att Kobalts förlust hade överstigit 200 Mkr det senaste räkenskapsåret. I själva verket hamnade den på strax över 170 Mkr.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

 

Mer om Kobalt i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera