Den digitala förlagsjätten Kobalt (NTL) grundades 2000, när fildelningstjänsten Napster var som störst. Det i dag globala företagets affärsidé är att digitalisera hur musiker får betalt.
Kobalt står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan. Bolaget var tidigt med att låta sina artister behålla 90 procent av låtintäkterna i en tid då de flesta bara såg omkring 70 procent av pengapotten.
Kobalts artiststall rymmer bland andra Lauryn Hill och Carly Rae Jepsen medan svenska Max Martin och Paul McCartney är delägare i bolaget jämte jättar som Balderton Capital och Google Ventures. Bolaget uppskattar sig ha en koppling till 40 procent av låtarna på topp 100-listorna i England och USA.
Läs mer: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör
Nu ska Kobalt skala upp sin royaltyaffär, det vill säga hur utbetalningar tar sig från radiostationer eller streamingtjänster till artisternas eller skivbolagens fickor. För att göra det tar Kobalt in 75 miljoner dollar, eller drygt 660 miljoner kronor, i riskkapital.
”Med den höga tillväxten av streaming och alla miljarder mikrotransaktioner som sker för varje låt har musikindustrin blivit mer komplex än någonsin”, säger Willard Ahdritz (NTL), Kobalts grundare och vd, i ett skriftligt uttalande.
Den nya investeringen värderar Kobalt som helhet till 700 miljoner dollar, eller 6,2 miljarder kronor, med de nya pengarna borträknade. Det säger bolaget till Di Digital.
Därmed närmar sig Kobalt gränsen för en unicorn på 1 miljard dollar. Huvudinvesterare i den nya rundan är den amerikanska mediejätten Hearst Entertainment.
“Willard har briljant positionerat Kobalt som ett viktigt företag i mitten av denna snabbväxande industri”, säger Hearst Entertainments vd Neeraj Khemlani.
Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen
De tidigare ägarna Balderton Capital och MSD Capital deltar i rundan medan Google Ventures, som investerade i Kobalt 2015, avstår. Därmed har Kobalt hittills tagit in cirka 1,7 miljarder kronor i riskkapital.
Liksom två andra stora svenska teknikbolag i musikbranschen – streamingtjänsterna Spotify (NTL) och Soundcloud (NTL) – är Kobalt ännu inte lönsamt. Under räkenskapsåret som avslutades i juni i fjol uppgick förlusterna till drygt 170 miljoner kronor.
Intäkterna hamnade på 2,3 miljarder kronor, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Detta år räknar Kobalt med att intäkterna stiger med 35 procent jämfört med föregående år till drygt 3 miljarder kronor.
Lyssna: Allt om Kobalt i Digitalpodden
Kobalt är inte ensamma om att vilja förnya hur musiker tjänar pengar. Spotify köpte nyligen det Brooklyn-baserade företaget Mediachain (NTL) vars teknik ska ska göra utbetalningar till rättighetsägare snabba, digitala och spårbara.
Mediachain Labs bygger sin lösning på blockkedjan, tekniken som till exempel möjliggör handel i kryptovalutan bitcoin.
Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten
NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en interaktiv databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.
Rättelse: I en tidigare version av denna text angavs att Kobalts förlust hade överstigit 200 Mkr det senaste räkenskapsåret. I själva verket hamnade den på strax över 170 Mkr.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Mer om Kobalt i Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.