Hoppa till innehållet

Porr- och piratlänkar till Catena Media

På porrsajter finns direkta länkar till Stockholmsnoterade Catena Media. Bolaget, med Swedbank Robur och AMF bland ägarna, skyller på smutskastning. Andra ser förödande affärsrisker för en nätspelsaktör som befinner sig i dragkamp med Google.

Länkar till Catena Medias spelannonsportaler finns bland annat på porrsajter.
Länkar till Catena Medias spelannonsportaler finns bland annat på porrsajter.Foto: Catena Media/Skärmdump

"Kåt blondin går hela vägen!"

På en nederländsk sexsajt samsas ett inbäddat videoklipp med porrannonser och en länk till www.rightcasino.com, en sajt för spel- och kasinoannonser.

Den sajten ägs av Catena Media, som noterades på First North i februari med ett börsvärde på omkring 2 miljarder kronor. Pensionsjätten AMF, Swedbank Robur, Erik Selin och Mats Qvibergs investmentbolag Öresund är några av ägarna.

Bolaget, som är baserat på Malta, tjänar sina pengar på att slussa nätspelare vidare till stora kasino- och spelsajter som Betsson, Unibet och Mr Green.

Så fungerar Catenas affärsmodell

Varje nyregistrerad spelare kan ge Catena tusentals kronor. Sedan tillkommer upp till hälften av alla pengainsättningar som en spelare gör på satjen. Catena Media omsatte i fjol 140 miljoner kronor, nära tre gånger så mycket som under 2014.

”När vi har skapat webbtrafik som leder till en betalande spelare så har vi oftast intäkter under spelarens livstid”, säger Robert Andersson, vd på Catena Media.

Trafiken till dem kommer åtminstone delvis från mer ljusskygga delar av nätet, visar Di Digitals granskning av Catenas större portalsajter. Bolaget driver omkring 3 000 olika webbplatser, varav ett dussintal namngavs inför börsnoteringen.

Delvis förekommer länkar till Catena Medias domäner direkt på porrsidor. I dussintals andra fall står bolagets webbplatser i länklistor jämte eskortsajter eller streamingsidor som sänder sportmatcher på nätet utan rättigheter.

Vem som står bakom länkarna till Catena Medias sajter är svårt att leda i bevis. Enligt bolaget rör det sig om smutskastning.

”Den som gör detta vill att Google ska se en koppling mellan våra sajter och sådant som bedöms hålla låg kvalitet, så att våra sajter värderas lägre”, säger Erik Bergman.

Det ska enligt honom vara konkurrenter till Catena Media, som i sin tur vill tjäna mer pengar på att de egna sajterna rankas högre, som står bakom länkarna.

Det finns fula knep i alla branscher.

"Det finns fula knep i alla branscher. Vi väljer att vara den som sköter detta snyggt och inte väljer att ta strid med någon om detta annat än att rapportera dessa länkar till Google så att de inte påverkar våra rankningar”, säger Erik Bergman.

Oavsett upphovet till länkarna innebär det en affärsrisk att befinna sig i internets bakvatten. Företag vars verksamhet går ut på att rankas så högt som möjligt av söktmotorer är helt beroende av hur aktörer som Google rankar deras innehåll.

Google uppdaterar sin indexeringsmetod flera gånger per år. Sajter som är fejkade, domineras av kopierat innehåll eller som Google av någon annan anledning ratar riskerar då att tappa all sin trafik från sökjätten.


Fakta: Så fungerar sökordsoptimering

  • Nätets sökmotorer använder spindlar för att indexera allt innehåll som finns på nätet och sedan, med hjälp av sina algoritmer, rangordna det efter relevans.
  • Sökordsoptimering handlar om att anpassa sitt innehåll på nätet för att hamna så högt som möjligt bland sökresultaten.
  • En sajts sökposition kan bero på allt från antal besökare till vilka sajter som länkar till den eller var i sajtens struktur särskilda nyckelord förekommer.
  • Det finns mer eller mindre rumsren sökordsoptimering. Det kan handla om frekventa uppdateringar av en sajt med välformulerat innehåll som sökmotorerna antar gynnar de som surfar, men också om att överösa sajter med länkar, dold text och att smutskasta konkurrenter för att klättra bland sökresultaten.

Resultatet blir en tvekamp med världens största börsföretag, enligt flera experter som Di Digital har talat med. 

”Det går att tjäna pengar på detta i dag. Och forutsättningarna kommer säkert att vara liknande i morgon. Men om Google tittar på det och bestämmer sig för att inte värdera dessa sidor lika högt, så sjunker värdet drastiskt”, säger Fredrik Holmén, vd för den digitala rådgivaren Keybroker Group.

Hotet från sökjättarna är något Catena Media själva har uppmärksammat. Inför sin börsnotering placerade bolaget sökföretagens strategier för att sålla fram relevant information högst upp på listan över potentiella affärsrisker.

Om sökföretagen inför strategier för att förhindra sökmotoroptimering skulle Catena Media inte ha mycket att sätta emot, står det att läsa i bolagets prospekt. Eftersom sökbolagen dessutom har ”betydligt större ekonomiska resurser” än Catena själva har bolaget ”begränsade (om några) möjligheter att bekämpa en sådan utveckling”.

 Google har i återkommande offensiver mot aggressiva och mindre rumsrena sökoptimeringstaktiker sökt att göra fula knep lönlösa för branschen. Enligt Erik Bergman, som var med och grundade Catena Media 2012, har bolaget aldrig sysslat med den typen av verksamhet.

”Vi finns inte bland sajter som innehåller porr, vapenförsäljning, droger, streaming och sådana saker. Det är ingenting som vi har gjort över huvud taget”, säger han.

Har någon av era leverantörer gjort det?

”Nej, det har inte skett. Det gynnar oss inte att finnas i dessa sammanhang.”

Di Digital har sökt Swedbank Robur. AMF har avböjt att kommentera.

"Varken vi eller Catena har eller skulle någonsin arbeta med porr-, vapen- eller drog-industrierna då det är helt emot både vår egen och bolagets affärsetik. Catena Media arbetar aktivt för att motverka negativ sökordsoptimering riktad mot deras sajter från externa bolag”, säger Henrik Persson, partner på Catenas moderbolag Optimizer Invest.

Läs även: Kommentar: Catena Media leker med Google-elden


Lista: De äger aktier i Catena Media

Ägare Värde (Mkr) Kapital
Optimizer Invest Ltd. 367,94 15,98%
Aveny Ltd. 228,83 9,94%
Pixel Wizard Ltd. 183,64 7,97%
LJFK Ltd. 149,34 6,49%
Investment AB Öresund 134,09 5,89%
Swedbank Robur Fonder 134,09 5,89%
Niclas Eriksson 80,45 3,53%
RAM Fonder 80,45 3,53%
Erik Selin 67,05 2,95%
Michael Knutsson 67,05 2,95%
AMF Försäkring & Fonder 40,23 1,77%

Läs mer: Optimizer invest ringer in 310 Mkr till startup-köp


Mer om casinobolagens porr- och piratlänkar i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/porr-piraterochpersonaloptioner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera