Hoppa till innehållet

Premiär! Di Digital startar pitchevent för kvinnliga grundare

I vår drar Di Digital igång ett nytt pitchevent i Stockholm för kvinnliga grundare. 

Di Digitals event Female Founders kommer att hållas i Stockholm 23 maj.
Di Digitals event Female Founders kommer att hållas i Stockholm 23 maj.Foto: Grafik: Anna Byström

Den svenska techscenen är hetare än någonsin. Startupbolag som Skype, Klarna och Spotify har satt Sverige på den digitala världskartan och allt fler riskkapitalbolag och affärsänglar vill investera i morgondagens succébolag. 

Under 2016 investerades över 13 miljarder kronor i svenska techbolag, vilket är rekord.

Men startupscenen har få kvinnor högst upp i pyramiden. Endast 1 av 10 av de företag som tog in kapital i fjol har kvinnor som grundare. Det här vill vi ändra på!

Vi vill lyfta fram de kvinnliga entreprenörer som är med och skapar Sveriges konkurrenskraftiga startupsektor.

I vår lanserar Di Digital evenemanget Female Founders, en kväll där vi hyllar de kvinnliga grundarna, makthavarna och investerarna som just nu hjälper kvinnliga tech-stjärnor att nå sin fulla potential. Evenemanget äger rum den 23 maj.

”Digitaliseringen är en av de viktigaste krafterna som just nu förändrar näringslivet. Vi vill lyfta fram de kvinnliga entreprenörer som är med och skapar Sveriges konkurrenskraftiga startupsektor”, säger Dagens Industris chefredaktör Lotta Edling.

Läs även: 20 framtidsbolag med kvinnliga grundare

Female Founders gästas av några av Sveriges mest framgångsrika kvinnliga tech-profiler som berättar hur de lyckades ta sig igenom bruset för att skapa sitt succébolag.

Vi kommer även se pitcher från fyra av de mest lovande bolagen med kvinnor i grundarteamet, inför en jury bestående av några av Sveriges tyngsta investerare och experter. Ett av bolagen direktkvalificerar sig till en delfinal vid vår startuptävling Di Digital Startup Tour 2017, med möjligheten att vinna en miljon kronor och ett flertal andra priser. 

Anmälan för att pitcha eller för att sitta i publiken på Female Founders görs via:  https://femalefounders.confetti.events/.


Mer om detta i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/femalefounders-snapsborsdebutochspotifysnyauppkop

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera