Hoppa till innehållet

Prenumerationstjänsten Readly tar in 130 miljoner

Den digitala prenumerationstjänsten på magasin tar in 130 miljoner kronor. Pengarna ska användas för Readlys tillväxt, enligt vd:n. 

Per Hellberg, vd för Readly.
Per Hellberg, vd för Readly.Foto: Readly

Readly är en prenumerationstjänst liknande Storytel eller Spotify fast för magasin. Tidningstjänsten lanserades 2013 och erbjuder läsaren obegränsad tillgång till närmare 2200 titlar, varav 250 är svenska, för 99 kronor i månaden. 

Bolaget, som har tagit in uppemot 270 miljoner kronor i riskkapital, fyller nu på kassan med ytterligare 130 miljoner kronor, enligt Breakit.

30 miljoner av investeringen rör sig om mediautrymme på Aggregate medias kanaler och på den brittiska tv-kanalen Channel 4. De resterande 100 miljonerna tas in av bland annat den existerande storägaren Zouk capital och det brittiska riskkapitalbolaget Hermes GPE. 

Läs även: Förlustdrabbat Readly planerar rekordemission 

Enligt vd:n Per Hellberg har bolaget en aggressiv expansionsplan som pengarna ska användas till.

“Vi gjorde en rätt stor omstöpning 2015 och fokuserade på våra huvudmarknader Sverige, England och Tyskland. Sedan dess har vi skruvat på produkten och i mitten på förra åren tyckte vi att det såg tillräckligt bra ut för att investera rejält i kundanskaffning. Nu tar vi in mer pengar för att växa snabbare”, säger han till Breakit.

Bolaget har haft ett par förlusttunga år. 2014 gjorde Readly en förlust på 45 Mkr, för 2015 hade förlusten minskat till cirka 30 Mkr. Det finns ännu inga offentligt resultat för 2016 men vd:n uppger att bolaget har lyckats konvertera cirka 30 procent av användarna till betalande kunder efter testperioden.

Läs även: Förlust för tidningarnas Spotify – tvingas byta strategi 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera