Annons
Per Hellberg, vd för Readly.

Prenumerationstjänsten Readly tar in 130 miljoner

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Riskkapitalbolag köper hälsosajten Webmd för 20 miljarder

Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.

Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Klassiska Paint på väg att gå i graven efter 32 år

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Prenumerationstjänsten Readly tar in 130 miljoner

Per Hellberg, vd för Readly.
Per Hellberg, vd för Readly. Foto: Readly
Den digitala prenumerationstjänsten på magasin tar in 130 miljoner kronor. Pengarna ska användas för Readlys tillväxt, enligt vd:n. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Readly är en prenumerationstjänst liknande Storytel eller Spotify fast för magasin. Tidningstjänsten lanserades 2013 och erbjuder läsaren obegränsad tillgång till närmare 2200 titlar, varav 250 är svenska, för 99 kronor i månaden. 

Bolaget, som har tagit in uppemot 270 miljoner kronor i riskkapital, fyller nu på kassan med ytterligare 130 miljoner kronor, enligt Breakit.

30 miljoner av investeringen rör sig om mediautrymme på Aggregate medias kanaler och på den brittiska tv-kanalen Channel 4. De resterande 100 miljonerna tas in av bland annat den existerande storägaren Zouk capital och det brittiska riskkapitalbolaget Hermes GPE. 

Läs även: Förlustdrabbat Readly planerar rekordemission 

Enligt vd:n Per Hellberg har bolaget en aggressiv expansionsplan som pengarna ska användas till.

“Vi gjorde en rätt stor omstöpning 2015 och fokuserade på våra huvudmarknader Sverige, England och Tyskland. Sedan dess har vi skruvat på produkten och i mitten på förra åren tyckte vi att det såg tillräckligt bra ut för att investera rejält i kundanskaffning. Nu tar vi in mer pengar för att växa snabbare”, säger han till Breakit.

Bolaget har haft ett par förlusttunga år. 2014 gjorde Readly en förlust på 45 Mkr, för 2015 hade förlusten minskat till cirka 30 Mkr. Det finns ännu inga offentligt resultat för 2016 men vd:n uppger att bolaget har lyckats konvertera cirka 30 procent av användarna till betalande kunder efter testperioden.

Läs även: Förlust för tidningarnas Spotify – tvingas byta strategi 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post