Hoppa till innehållet

Prestigekunder testkör svenska Mitigram

Med pengar från Angry Birds-miljardären Kaj Hed i ryggen vill Stockholmsbolaget Mitigram förändra hur storföretag och banker förhandlar. Nordea, DNB, Swedbank, Ericsson och Volvo är bland pilotkunderna.

Tanken med Mitigram kan vara svår att förstå för en utomstående. Bolagets medgrundare Marjon Wohlen är van vid att behöva förklara sin affärsidé både en och tre gånger.

“Det är inte direkt en konsumenttjänst. Men vi adresserar en av världens största marknader. Dessutom en som är både ineffektiv och använder gammaldags kommunikationsmetoder”, säger hon.

Förenklat kan Mitigram beskrivas som en kommunikationsplattform för banker och exportföretag, tänkt att användas i förhandlingar om säkring och finansiering av internationell handel.

Till exempel: Tänk ett svenskt pappersföretag som ska skeppa en stor sändning pappersmassa till Indien och vill försäkra sig om att de faktiskt får betalt.

“Det görs mängder med sådana affärer, precis hela tiden. Men förhandlingen sker typiskt sett via mejl eller över telefon och affärer förmedlas genom etablerade bankkontakter. Det finns ingen transparens i prissättningen. Det kan ta flera dagar att få ett prisförslag eller hitta en bank som kan ta på sig risken”, säger Marjon Wohlen.

Det finns ingen transparens i prissättningen. Det kan ta flera dagar att få ett prisförslag.

Med Mitigram vill hon bygga en öppen och webbaserad plattform för kontaktbyggande och prisförhandlingar mellan företag och finansiella institutioner. En exportör kan använda tjänsten för att skicka ut prisförfrågningar, hitta lämpliga bankkontakter och jämföra förslag. En bank kan hitta nya kunder och få en inblick i hur de egna offerterna står sig i konkurrensen.  

Tjänsten har varit under uppbyggnad sedan vintern 2014. För en dryg månad sedan gick den live i ett betatest med en imponerande skara försökskunder. Bland dem märks storbankerna Nordea, DNB och Swedbank samt Ericsson och Volvo.

Mitigram är en plattform där banker och storföretag kan förhandla om säkring och finansiering av till exempel varutransporter. Just nu testas tjänsten av storbankerna Swedbank, Nordea och DNB.

Tills vidare är tjänsten gratis att använda. Planen är att ta betalt för tillgång till mer djuplodande data och analyser av genomförda affärer, prisnivåer och så vidare.

“Hur mycket stöd får jag av mina banker idag? Vad är genomsnittspriset för att säkra risk för varje land jag exporterar till? Och som bank, hur står sig mina priser mot marknaden? Det är data som inte finns samlad någonstans idag. Där ser vi affärsmöjligheter”, säger Marjon Wohlen.

Mitigram har sju anställda och finansieras av riskkapitalbolaget Moor, som hittills investerat 6 mkr i två finansieringsrundor. Bolaget planerar att ta in ytterligare 20 mkr i finansiering under vintern 2016.

Moor har i övrigt profilerat sig med investeringar i tjänster som Instabridge, Disruptive Multimedia och podcastplattformen Acast. Marjon Wohlen har dock en nära koppling till Moors huvudägare, Angry Birds-miljardären Kaj Hed. Hans förmögenhet kommer ursprungligen från bolaget Trema, som utvecklar mjukvara för finansbranschen. Marjon Wohlen har, liksom Moors vd Kerstin Cooley, en bakgrund som anställd på Trema.

“Både Kaj och Moor förstår den här världen och går igång på den utmaning vi försöker adressera. Det är där vi har vår bakgrund”, säger Marjon Wohlen.

"Mitigram är en logisk investering för oss med tanke på vår bakgrund", säger Kerstin Cooley, vd på Moor.

Förutsatt att försökskunderna fortsätter använda tjänsten hoppas Marjon Wohlen att Mitigram snart kan börja växa organiskt.

“Tanken är att kunderna kommer be sina banker att börja använda tjänsten och vice-versa. I grunden handlar det om att skapa ett nätverk för en värld som inte har något sådant idag. På sikt vill jag att vi blir som ett Linkedin kombinerat med ett Twitter, för finansiella institutioner och företag för att hitta, skapa och vårda bankaffärsrelationer”, säger hon. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera