Hoppa till innehållet

Prezi-grundaren: "I USA har nedgången redan börjat"

I Sverige avfärdas oftast pratet om en techbubbla. Men värderingarna i teknikbranschen i Silicon Valley har redan börjat pysa ihop. Det säger Peter Arvai, grundare av bolaget Prezi.   

Peter Arvai, grundare och vd för Prezi.
Peter Arvai, grundare och vd för Prezi.

Peter Arvai fick nyligen pris som årets Alumn vid KTH i Stockholm. Men trots hans framgångar som företagare är han inte särskilt välkänd i Sverige.

Peter Arvai grundade 2008 Prezi, ett bolag som gör mjukvara för presentationer på ett mer lekfullt och kreativt sätt än till exempel Microsofts Powerpoint. Bolaget har kontor i Ungern och USA vilket förklarar varför kännedomen i Sverige är begränsad.

”Vi har en produkt som har betydelse över hela världen. Att då tänka i termer av Sverige eller ens Europa kändes inte rätt. Vår plan var att om vi blir framgångsrika i USA så kommer resten av världen följa efter, och så har det blivit”, säger Peter Arvai.

Prezi har i dag 60 miljoner användare och det har gjorts en miljard presentationer i programmet. Bolaget har varit kassaflödespositivt från start men har tagit in runt 500 miljoner kronor i riskkapital.

”Vi har gjort stora investeringar vid vissa tillfällen. Som när vi etablerade oss i San Francisco”, säger Peter Arvai.

Prezi presentationsverktyg bygger på miljöer istället för slides som i Powerpoint.

Vid den senaste finaniseringsrundan 2014 rapporterades det om att Prezi värderades till runt 2,5 miljarder kronor. Just värderingarna av bolagen i Silicon Valley är en fråga som fortsätter att vara en het fråga i USA. Peter Arvai säger sig redan märka av en tydlig avmattning.

”Jag kan helt klart märka en påbörjande korrektion i Silicon Valley. Men exakt hur djup den kommer att bli är svårt att säga”, säger han.

Enligt Peter Arvai är det inte bara investerarna som blivit försiktigare utan också bolagen.

”Det har varit väldigt mycket pengar i San Francisco och när det är så kan tillväxt bli viktigare än faktiska intäkter. Nu ser jag en attitydväxling där man inte längre tänker att det kan fortsätta så i all evighet. De som ser framåt börjar ställa om sina verksamheter och investerar inte lika aggressivt som tidigare”, säger Peter Arvai.

Prezi har dock en bra utgångspunkt enligt Peter Arvai eftersom bolaget tjänar pengar. Det gör att man nu faktiskt investerar mer än tidigare.

”Vi har gått in i en ny investeringsperiod, jag får återkomma till vad det är vi gör senare”, säger Peter Arvai.

Prezi har varit en del i Barack Obamas satsning på utbildning genom att ge bort licenser till skolor i USA. 

Prezi har i dag 250 anställda och växer med mer än en miljon nya användare i månaden.

”Vi finns på 8 språk nu och den snabbaste tillväxten ser vi faktiskt i Sydamerika”, säger Peter Arvai.

Med en stark kassa finns såklart möjligheten för Prezi, som fortfarande har grundartrion Peter Arvai, Adam Somlai och Peter Halacsy som största ägare, att köpa andra bolag.

”Vi har inte gjort det hittills och har ingen målsättning att göra det men vi ser opportunistiskt på det. Finns möjligheten kan det hända”, säger Peter Arvai.

Prezi har sedan starten vidareutvecklat sitt presentationsverktyg så att det till exempel går att använda tillsammans med andra, vilket öppnar upp företagsmarknaden för dem. Samtidigt har man också nått en storlek som gör att konkurrensen med IT-jättar som Microsoft blivit tydligare.

”Om Microsoft inspireras av oss så är det en komplimang. Det är klart att i takt med att vi blir större och större så syns vi mer. Men vi har långt kvar, det finns ungefär 2 miljarder människor som behöver ett bättre sätt att berätta historier på”, säger Peter Arvai.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera