Kampen bland nätets rabattsajter fortsätter att hårdna. Nu tar den så kallade cashback-sajten Refunder in 37 miljoner kronor i riskkapital.
”Efter diskussioner med olika intressegrupper fann vi en omedelbar match med Eequity och deras team. De har djupa insikter i vad som driver e-handel framåt och har ett välrenommerat kontaktnätverk i Sverige, såväl som i utlandet”, säger Fredrik Ohlsson, vd och medgrundare på Refunder (NTL).
Rundan leds av Eequity, som går in med hela 30 Mkr. Den befintliga ägaren Bonnier Growth Media går in med 5 Mkr och de övriga 2 Mkr kommer från en befintlig affärsängel som vill vara anonym. Efter rundan är ägandet förhållandevis jämnt sprit mellan grundarna, Bonnier Growth Media och Eequity (NTL). Värderingen bör därmed ligga på cirka 90 Mkr. Bakom Eequity står Patrik Hedelin, som stod bakom kapitalanskaffningen för Boo.com, och Magnus Wiberg, en av grundarna bakom prisjämförelsesajten Pricerunner.
”Efter jag grundade Pricerunner 1999 blev prisjämförelsesajter snabbt den främsta källan för försäljning och trafik till e-handelssajter globalt. Nu när prissättning är mer transparent, och priser för e-handelssajter är mycket lika, letar konsumenterna efter andra sätt att få incitament och rabatter när de handlar. Cashback-sajter genererar nästan 10 procent av den totala försäljningen i e-handeln i Storbritannien och vår ambition med Refunder är att vara marknadsledande i Norden när denna marknad växa till liknande nivåer”, säger Magnus Wiberg (NTL).
Refunder erbjuder sina användare att få tillbaka pengar för de köp som görs via tjänsten. Det kan röra sig om mellan 2 och 10 procent vid köpet av exempelvis en resa eller en heminredningsprodukt. Bolaget startades 2013 av Fredrik Ohlsson och Victor Dahlborg, med en bakgrund från MTG och Kinnevik. Refunder har vuxit med cirka 200 procent om året och har idag en databas med over 600 000 användare.
“Refunders omsättning dubblades under 2016 till drygt 25 Mkr. Skulle man dra ner marnadsföringen till en normal nivå skulle bolaget visa vinst redan nu”, sager Magnus Wiberg.
Den så kallade “cash-back”-sekton är redan väletablerad i stora delar av världen. Amerikanska Ebates såldes exempelvis nyligen till japanska Rakuten för en miljard dollar.