Hoppa till innehållet

Prisade Automat vill koppla upp dina kläder

En tumnagelstor dator tänkt att spela huvudrollen i allt från uppkopplade kläder till spelkontroller och musikinstrument. Nu jobbar Tele2, SAS och Fotografiska Museet med den prisbelönta svenska wearables-plattformen Automat. 

Foto: Linus Hallsénius

Vid första anblick ser en Automat-enhet inte mycket ut för världen. Men i den centimeterstora svarta rektangeln ryms ett gyro, en accelerometer, en bluetooth-sändare samt mätare för temperatur och luftfuktighet. Dessutom tolv in- och utgångar.

Tanken med den svenskutvecklade produkten är att skapa en komplett hårdvaru- och mjukvaruplattform för smarta, uppkopplade produkter. Batteritiden kan variera från ett par timmar till flera månader, beroende på vad enheten används till.

“Den kan vara hjärtat i allt från uppkopplade kläder till smycken, spelkontroller och annat. Nästan varje dag blir vi förvånade av ett nytt user case. Nu senast var det någon som började prata om oljeindustrin för att mäta saker inuti ledningarna”, säger Fredrik Timour. Han är en av nio grundare bakom bolaget Neue Labs, som utvecklat produkten.

Fredrik Timour är en av nio grundare bakom bolaget Neue Labs, som utvecklat wearables-plattformen Automat. Foto: Linus Hallsénius.

Fredrik Timour har en bakgrund i reklambranschen. Bland de övriga medgrundarna finns matematiker, hårdvaru- och mjukvaruutvecklare samt, kanske något förvånande, två partikelfysiker med erfarenhet från partikelacceleratorn CERN i Schweiz.

“Det intressanta är att vi alla hade ungefär samma idé om produkten och det problem vi ville lösa”, säger Fredrik Timour.

Under våren ska Automat-plattformen släppas till försäljning. Redan idag jobbar Neue Labs med ett antal pilotkunder. Fotografiska Museet, flygbolaget SAS och mobiloperatören Tele2 jobbar på icke-offentliggjorda projekt kopplade till plattformen, säger Fredrik Timour.

“Det finns väldigt många företag som skulle kunna bygga häftiga konsumentupplevelser med sådan här teknik. Disney är en föregångare på området, de delar ut ganska avancerade armband till alla som besöker deras nöjesparker. Sådana saker är enkla att göra med vår utrustning”, säger Fredrik Timour.

Nästan varje dag blir vi förvånade av ett nytt user case. Nu senast var det någon som började prata om oljeindustrin.

Bolagets affär kretsar dels kring hårdvaruförsäljning – ett startkit för att börja jobba med Automat kommer att kosta 149 dollar – dels kring den bakomliggande mjukvaruplattformen.

“Det handlar om användarhantering, vissa molnbaserade funktioner och så vidare. Större kunder är ofta bara intresserade av hårdvaran. Entreprenörer och reklambyråer däremot har inte tid eller resurser att bygga ett backend själva”, säger Fredrik Timour.

“Vad vi egentligen säljer är flexibilitet. Prototyparbetet sker på samma hårdvara som man sen använder i skarp produktion. Vi sänker kostnaden och gör det enklare att visualisera ett projekt”, fortsätter Anders Björk, en av bolagets medgrundare.

I veckan prisades Automat som årets mest lovande svenska startupbolag på konferensen Internet Discovery Day i Stockholm. Med priset kom ett löfte om en såddinvestering på 250 000 kronor från Almi. Hittills är dock bolaget helt självfinansierat, men grundarna räknar med att behöva ta in ungefär 10 mkr i finansiering under året som kommer.

“Det kommer att behövas för att få ut produkten på marknaden. Sen räknar vi med att investera mer i utveckling, och då kommer vi sannolikt behöva ytterligare finansering”, säger Anders Björk.

Hur skiljer sig produkten från andra plattformar som Arduino och Raspberry Pi?

“Det är fantastiska plattformar men det är inte samma sak. Vår styrka är litenheten, strömsnålhet och flexibilitet. Arduino är mer för makers och hemmafixare, där ska vi inte in och konkurrera”, säger Fredrik Timour.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera