It-entreprenörerna bakom Beetroot har utstått en revolution och ett krig i Ukraina. Upplopp och skottlossningar intill bolagets Odessa-kontor blev plötsligt vardag i maj 2014.
Läs mer: Svenskarnas it-bolag växer i krigets Ukraina
Sedan dess har konflikten svalnat, om än inte upphört. Beetroots verksamhet har fortsatt och omsatte förra året 9 Mkr. Nu tar det drygt tre år gamla bolaget in sin första externa finansieringsrunda.
Investerare är Prisjakt-grundarna Jonas Bonde och Franz Hänel samt investmentbolaget Aducera Holding, som tillsammans köper 30 procent av Beetroot. Affären värderar bolaget till 15 Mkr, enligt handlingar från Bolagsverket.
Riskerna är inte så höga som en genomsnittssvensk skulle tro
”Det finns många strategiska beslut kopplade till att växa ett företag som vårt. Hittills har vi resonerat oss fram till logiska beslut. Nu får vi input där vi kanske inte behöver begå misstagen själva”, säger Gustav Henman, en av Beetroots två grundare.
Pengarna ska gå till att utöka försäljningsarbetet, bland annat i USA, och till att anställa fler programmerare i Ukraina. Målsättningen är att nå en omsättning på minst 36 Mkr 2017. Detta med hjälp av Ukrainas växande it-sektor, som enligt en uppskattning sysselsatte 90 000 programmerare förra året.
Läs mer: H&M:s vd köper Pricerunner
Beetroots nya delägare har själva erfarenhet av att göra affärer i Östeuropa. Prisjakt, vars huvudkontor ligger i Ängelholm, har drygt 40 medarbetare i polska Krakow vars uppgift är att matcha priser och produkter till sajten. Fredrik Adolfsson, en av grundarna till Aducera Holding, arbetade under 1990-talet som finanschef i såväl Ukraina som Ryssland.
”Det är framförallt att de förstår att riskerna kanske inte är så höga som en genomsnittssvensk skulle tro att de är. Det handlar om att ha förståelse för lokala marknader, veta hur det funkar och inte göra dumma saker”, säger Gustav Henman.
Beetroots högre ambition är enligt honom att skapa Ukrainas nya medelklass. Vägen dit är kantad av en lönsam it-verksamhet.
Vi har sociala mål och drivkrafter men kommersiella verktyg
”Vi pratar om att vi har sociala mål och drivkrafter men kommersiella verktyg. Det är genom att vara kommersiella och ha tillväxt som vi gör störst avtryck. Våra investerare har samma syn. Det var det som gjorde att det kändes bra”, säger Gustav Henman.
Beetroot drog förra året igång en FN-finansierad kodakademi för internflyktingar som har lämnat Ukrainas konfliktzoner. Ett tiotal av dem som har gått ut programmet har nu syselsatts av bolaget.
”Det kan röra sig om något som är enkelt, men det är en bra infasning. Sedan jobbar man skarpt med att bygga Wordpress-sidor åt kunder och kanske går vidare, studerar och in i tyngre grejer som att programmera Javascript eller PHP”, säger Gustav Henman.