Hoppa till innehållet

Prisjakt-grundare backar svenska it-konsulter i Ukraina

Det svenska it-konsultbolaget Beetroot, med fäste i Ukraina, tar in 4,5 Mkr för att få fart på verksamheten. Bland investerarna finns grundarna av jämförelsesajten Prisjakt. ”De har gjort saker vi inte har gjort än”, säger medgrundaren Gustav Henman.

Beetroot grundades av vd:n Andreas Flodström (tv) och Gustav Henman 2012.
Beetroot grundades av vd:n Andreas Flodström (tv) och Gustav Henman 2012.Foto: Hanna Pysana

It-entreprenörerna bakom Beetroot har utstått en revolution och ett krig i Ukraina. Upplopp och skottlossningar intill bolagets Odessa-kontor blev plötsligt vardag i maj 2014.

Läs mer: Svenskarnas it-bolag växer i krigets Ukraina

Sedan dess har konflikten svalnat, om än inte upphört. Beetroots verksamhet har fortsatt och omsatte förra året 9 Mkr. Nu tar det drygt tre år gamla bolaget in sin första externa finansieringsrunda.

Investerare är Prisjakt-grundarna Jonas Bonde och Franz Hänel samt investmentbolaget Aducera Holding, som tillsammans köper 30 procent av Beetroot. Affären värderar bolaget till 15 Mkr, enligt handlingar från Bolagsverket. 

Riskerna är inte så höga som en genomsnittssvensk skulle tro

 

”Det finns många strategiska beslut kopplade till att växa ett företag som vårt. Hittills har vi resonerat oss fram till logiska beslut. Nu får vi input där vi kanske inte behöver begå misstagen själva”, säger Gustav Henman, en av Beetroots två grundare.

Pengarna ska gå till att utöka försäljningsarbetet, bland annat i USA, och till att anställa fler programmerare i Ukraina. Målsättningen är att nå en omsättning på minst 36 Mkr 2017. Detta med hjälp av Ukrainas växande it-sektor, som enligt en uppskattning sysselsatte 90 000 programmerare förra året.

Läs mer: H&M:s vd köper Pricerunner

Beetroots nya delägare har själva erfarenhet av att göra affärer i Östeuropa. Prisjakt, vars huvudkontor ligger i Ängelholm, har drygt 40 medarbetare i polska Krakow vars uppgift är att matcha priser och produkter till sajten. Fredrik Adolfsson, en av grundarna till Aducera Holding, arbetade under 1990-talet som finanschef i såväl Ukraina som Ryssland.

”Det är framförallt att de förstår att riskerna kanske inte är så höga som en genomsnittssvensk skulle tro att de är. Det handlar om att ha förståelse för lokala marknader, veta hur det funkar och inte göra dumma saker”, säger Gustav Henman.

Beetroots högre ambition är enligt honom att skapa Ukrainas nya medelklass. Vägen dit är kantad av en lönsam it-verksamhet.

Vi har sociala mål och drivkrafter men kommersiella verktyg

”Vi pratar om att vi har sociala mål och drivkrafter men kommersiella verktyg. Det är genom att vara kommersiella och ha tillväxt som vi gör störst avtryck. Våra investerare har samma syn. Det var det som gjorde att det kändes bra”, säger Gustav Henman.

Beetroot drog förra året igång en FN-finansierad kodakademi för internflyktingar som har lämnat Ukrainas konfliktzoner. Ett tiotal av dem som har gått ut programmet har nu syselsatts av bolaget.

”Det kan röra sig om något som är enkelt, men det är en bra infasning. Sedan jobbar man skarpt med att bygga Wordpress-sidor åt kunder och kanske går vidare, studerar och in i tyngre grejer som att programmera Javascript eller PHP”, säger Gustav Henman.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera