Mat på nätet är en snabbt växande bransch. Nu investerar NFT Ventures i Matspar.se, en sajt där användare kan jämföra priset på livsmedel via olika digitala matbutiker.
NFT (NTL) och Collector Ventures (NTL) går totalt in med 7,5 miljoner kronor i Matspar.se. Pengarna ska användas för marknadsföra den tjänst bolaget lanserade tidigare i år.
Tjänsten låter användare fylla en digital varukorg och jämför sedan hur mycket varorna kostar via olika matsajter. Jämförelsen tar också hänsyn till utbud och fraktvillkor, enligt bolagets marknadschef och medgrundare Kaveh Sabeghi.
Bolaget grundades 2015 och har idag fem anställda, med bakgrund från bland annat finansvärlden och techbolag.
I dag är Mathem, Mat.se, Coop nätlivs och Ica Lindhagen anslutna till tjänsten, men fler butiker är på väg. Målet är att alla svenska matbutiker på nätet ska vara anslutna.
Vilka reaktioner har ni fått från handlarna?
”Det är blandade känslor. En del ser nyttan och är entusiastiska, andra håller sig avvaktande och vill se hur tjänsten utvecklar sig. Vår tjänst är helt ny i sitt slag i Sverige”, säger Kaveh Sabeghi.
I våras kunde Di Digital rapportera att Colletor Bank avsatt 100 miljoner kronor för att investera i fintech-bolag. Pengarna gick till riskkapitalfonden NFT Ventures som också hanterar mediebolaget Dagens Industri-ägaren Bonniers Fintech-investeringar.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.